• Yleinen
30.11.2022

Tuulivoima-alan ammattilaiset kannustavat osaamiskeskuksen kehittämisessä – alan voimakas kasvu haastaa niin oppilaitokset kuin yrityksetkin

Tuulivoima-alan osaamiskeskus -hankkeen ohjausryhmä kannustaa alan tarvitseman työvoiman koulutuksen ripeään kehittämiseen. Ohjausryhmä käsitteli ennakkoarvioita alan työvoimatarpeen kehittymisestä tämän viikon kokouksessaan.

 Pelkästään Keski-Pohjanmaan maakunnan alueelle tällä vuosikymmenellä rakennettavaksi suunnitellut tuulivoima-alueet tulevat tarvitsemaan vuosittain reilut 20 uutta koulutettua ammattilaista. Tarve moninkertaistuu, kun otetaan huomioon maakunnan lähialueet.
-Keski-Pohjanmaan ja sen naapurialueille sopivan työssäkäyntimatkan sisälle suunniteltujen tuulivoima-alueiden huolto- ja ylläpitotyöt tulevat arviomme mukaan edellyttämään jopa 80-90 uuden ammattilaisen kouluttamista vuosittain, erityisesti tämän vuosikymmenen jälkipuoliskolla. Ja tämä luku sisältää vasta tuulivoima-asentajien tarpeen, toteaa ohjausryhmän puheenjohtaja Jukka-Pekka Tuikka.

 KPEDUn toimialapäällikkö Petri Ahoniemi kertoo, että alan ennakoitu kehitys haastaa oppilaitoksia ja ratkaisuja onkin syytä todennäköisesti etsiä myös oppilaitosten ja yritysten yhteistyönä.
-Kun meillä Keski-Pohjanmaalla tuulivoima-asentajien pohjakoulutukseksi hyvin soveltuviin sähkö- ja automaatiotekniikan sekä kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelmiin otetaan tällä hetkellä vuosittain noin 100 uutta opiskelijaa, niin voi helposti todeta, että aloituspaikkojen määrän lisäämistä olisi syytä harkita ja koulutusjärjestelmän rahoituksesta lähtien tulee tähän reagoida, Ahoniemi arvioi.

Hankkeessa tullaan kokoamaan valmisteluaineistoa yhdessä alan toimijoiden kanssa.
- Pyrimme vaikuttamaan opetus- ja kulttuuriministeriöön lisäkoulutuspaikkojen tai erillisrahoituksen varmistamiseksi. Toisaalta alan yritystenkin panosta tässä varmasti tarvitaan, toteaa Petri Ahoniemi.

 TUOKES -hankkeen ohjausryhmässä on keskeisiä suomalaisia alan toimijoita sekä vahva maakunnan edustus. Itsekin tuulivoima-asentajaksi kouluttautunut ohjausryhmän puheenjohtaja lestijärveläinen Jukka-Pekka Tuikka kehuu ohjausryhmän kokoonpanoa.
-Hankkeen ohjausryhmällä on oma asiantuntijaroolinsa ja tässä ryhmässä asiantuntemusta todellakin riittää. Edustettuina ovat keskeiset suomalaiset tuulivoima-alan kehittäjät ja sitä myötä verkostot myös alan kansainvälisiin toimijoihin löytyvät helposti. Keski-Pohjanmaalla on nyt mahdollisuus ottaa roolia alan koulutuksen kehittäjänä, Tuikka painottaa.

TUOKES hankkeen ohjausryhmän muodostavat: Johanna Sula (Suomen Tuulivoimayhdistys ry),  Veli-Pekka Alkula (OX2), Sami Rytilahti (Siemens Gamesa Renewable Energy Ab), Heikki Peltomaa (WPD Finland), Petri Ahoniemi (KPEDU), Jukka-Pekka Tuikka (Lestijärvi), Ville Hirvikoski (Toholampi), Petri Jylhä (Kaustisen seutukunta).

TUOKES -hankkeen tavoitteena on selvittää vaatimukset ja edellytykset tuulivoima-alan osaamiskeskittymän perustamiselle, sen toimintamallille sekä erityisesti siihen sisältyvän oppimisympäristön toteuttamiselle sekä tuulivoima-alan perus- ja muuntokoulutuksen kehittämiselle Keski-Pohjanmaalla.

Timo Pärkkä

projektipäällikkö