• Kiertotalous
24.11.2021

Kohti maaseudun uutta roolia

Maaseudulla on käynnissä rakennemuutos kohti uusiutuvia energialähteitä. Kaustisen seutukunnassa tätä muutosta tuetaan aktiivisesti eri bio- ja kiertotalouden hankkeilla. Hankkeita on käynnissä useampi (mm. KASE MAURO, Kiertoon! ja Kiertoon2), joiden kaikkien tavoite on tuottaa tietoa ja luoda mahdollisuuksia seutukunnan asukkaille energiamurroksessa.

Luovuttaessa fossiilisten polttoaineiden käytöstä energian tuotanto tulee hajautumaan. Tämä luo niin uhkia kuin mahdollisuuksia maaseudulle. Perinteisesti uusiutuvan energian tuotannossa on maaseudulla puhuttu aurinko- ja tuulivoimasta, mutta huikea mahdollisuus piilee myös maaseudun biomassoissa ja niiden hyötykäytössä. Maaseudun alkutuotannon lisäksi tuotantotiloilla on parhaimmillaan mahdollista tuottaa itse tarvitsemansa energia ja lannoitteet.

Tämän kehityksen tukemiseksi Kaustisen seutukunnassa järjestetään nyt kolmen webinaarin sarjan, joista kaksi ensimmäistä pureutuu biomassoista saatavan biokaasun tuotantoon ja jatkojalostukseen. Kolmannessa webinaarissa julkaistaan Kaustisen seutukunnan uusiutuvan energian tuotantopotentiaalit ja aluetaloudelliset vaikutukset. Tervetuloa mukaan kuulemaan ja keskustelemaan.

Hankkeita ovat rahoittaneet Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto, Keski-Pohjanmaa liitto ja alueen seutukunnat.

Webinaarien ohjelma

ke 1.12. klo 9:30 -11:00
Biokaasun tuotanto

9:30 Valion suunnitelmat biokaasusta, Robert Harmoinen, Valio Oy

10:00 Kaustisen seutukunnan Kiertoon! hankkeessa tehty alueellinen biokaasun raaka-aineiden syöteselvitys, Marko Malvisto, projektipäällikkö, Kaustisen seutukunta

10:30 Biokaasulaitosten toteutettavuusarvioinnin tulokset, Toni Taavitsainen, Enviteqpolis Oy

ke 8.12. klo 9:30 -11:00
Biokaasun jalostamisen uudet teknologiat: Millaisia mahdollisuuksia biokaasun jalostaminen tiloilla ja tuotantoyksiköissä?

9:30 Biokaasu vedyn tuotannon raaka-aineena, Laura Rahikka, toimitusjohtaja, Hycamite TCD Technologies Oy

10:00 Biokatalyyttinen metanointi - miten biokaasun hiilidioksidista saadaan metaania, Sami Lakio, toimitusjohtaja, Q-Power Oy

10:30 Biokaasun nesteytys maatiloilla - HABITUS selvityshankkeen katsaus, Simo Mäenpää, Centria Ammattikorkeakoulu

ke 15.12. klo 9:30 - 11:00

Uusiutuvan energian potentiaali ja aluetaloudelliset vaikutukset: MAURO hankkeessa tehty aluetaloudellinen selvitystyö. Mitkä ovat seutumme mahdollisuudet uusiutuvan energian osalta? Mitä tämä potentiaali tarkoittaa työpaikkoina?

9:30 Alueellinen uusiutuvan energian potentiaali Kaustisen seutukunnassa, Jouni Kannonlahti, tutkija, Vaasan Yliopisto VEBIC

10:00 Uusiutuvan energian aluetaloudelliset mahdollisuudet, Susanna Kujala ja Outi Hakala, Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti

Ilmoittaudu täällä

Lisätietoa ja oheismateriaalia Kasen hankkeista löydät Kaustisen seutukunnan hanke-sivuilta: https://kaustisenseutu.fi/kaustisen-seutukunta/hanketoiminta/ ja tarkemmin sisältöä löytyy jokaisen hankkeen alta valikosta (ajankohtaista/ aiheesta muualla/ selvitykset/yhteystiedot).