1.9.2023

Kaustisen seutukunta on ottanut käyttöön Seutukortin – katso uusimmat alueen kehitystä kuvaavat tiedot visualisoituna

Kaustisen seutukunta on ottanut uutena palveluna käyttöön Seutukortti -palvelun. Seutukortti tarjoaa alueen kehitystä kuvaavat keskeisimmät tilastotiedot valmiina visuaalisena pakettina. MDI Public Oy:n ja Robonomist Oy:n tuottamassa palvelussa robotti hakee, kokoaa ja visualisoi olennaisimmat aluekehityksen muuttujat joka päivä. Seutukortin tiedot ovat aina ajan tasalla, ja tieto löytyy helposti yhdestä paikasta.

Kaustisen seudun seutukortti sisältää visualisoidun tiedon mm. väestönkehityksestä, seudun vetovoimaisuudesta, koulutuksesta, työllisyydestä, yritystoiminnasta, aluetaloudesta ja päästöindikaattoreista. Seutukortissa on jokaisesta teemasta aina uusimmat tiedot, jotka päivittyvät automaattisesti. Seutukorttiin päätyy (haetaan) tilastotietoa mm. Tilastokeskukselta, Verohallinnolta, THL:ltä ja Kelalta. Tieto on kaikkien saatavissa ja luettavissa verkkosivuillamme osoitteessa kaustisenseutu.fi

Projektipäällikkö Jarno Peltolan mukaan Seutukortti lisää viestinnän avoimuutta, ja toimii sisäisenä työkaluna Kaustisen seudun kehittämiselle. Tieto löytyy yhdestä paikasta koottuna ja säästää aikaa.
- Seutukortista saa aina uusimman tiedon, eikä tiedon keräämiseen ja esittämiseen mene aikaa. Seutukortti tarjoaa hyödyllistä ja mielenkiintoista tietoa niin päättäjille, viranhaltijoille kuin kuntalaisillekin, Peltola kertoo.

Seutukortin sisältö on räätälöity nimenomaan Kaustisen seutukunnalle, ja kyseessä on Suomen ensimmäinen seutukunnan laajuista tietoa kokoava palvelu Suomessa. Tätä aiemmin on otettu käyttöön vain kuntien ja maakuntien laajuisia tilastopalveluja.  Peltolan mukaan Seutukorttia voidaan käyttää seudullisesti ja kuntakohtaisesti strategiatyössä.
- Seutukortin tietojen avulla voi arvioida esimerkiksi väestönkehityksen tai työllisyyden muutosten tuomia toimenpidetarpeita. Visuaalisuus on plussaa, ihmiset hahmottavat tietoa paremmin, kun se on esitetty kuvina, Peltola kertoo.

Seutukortin käyttöönotto kuuluu Kaustisen seudun elinvoimaohjelman digitaalinen ja älykäs seutu –teemaan. Seutukortin hankinta on toteutettu osana Valtiovarainministeriön ja Kaustisen seudun kuntien rahoittamaa KASE Smart Countryside: Digitaalinen ja saavutettava Kaustisen seutu –hanketta.

Jarno Peltola
p. 040 562 2512