• Asukkaille
3.4.2023

Kaustisen seutukunnassa on aloitettu seudulliseen huoltovarmuuteen tähtäävä varautumissuunnitelmatyö

Huoltovarmuus on yksi yhteiskunnan turvallisuusstrategiassa määritellyistä elintärkeistä toiminnoista. Huoltovarmuus tarkoittaa kykyä selviytyä häiriötilanteissa ja kriisioloissa mahdollisimman vähin erityisjärjestelyin ja haitoin. Tällaista valmiutta luodaan etukäteen suunnittelemalla ja kartoittamalla mahdollisia riskejä ja niiden vaikutuksia, sekä toteuttamalla tarpeellisiksi ja aiheellisiksi katsottuja toimenpiteitä.

Kaustisen seutukunnassa on aloitettu seudulliseen huoltovarmuuteen tähtäävään varautumissuunnitelmaan liittyvä työ. Kunnilla on keskeinen rooli yhteiskunnan huoltovarmuuden ja peruspalveluiden paikallisessa varmistamisessa, ja niiden tulee varmistaa kriittisten tehtäviensä mahdollisimman hyvä hoitaminen myös yhteiskuntaa koskevissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa.

KASE HUOVA –energiaomavarainen ja huoltovarma Kaustisen seutu –hankkeen tavoitteena on yhteisen seudullisen huoltovarmuussuunnitelman koordinoitu toteuttaminen. Hankkeen projektipäällikkö Pekka Raittila kertoo, että käytännön tarkoituksena on kartoittaa seudullisen valmiuden ja varautumisen tila sekä kehitystarpeet. Kartoituksesta käyvät ilmi nykyiset riskit, heikkoudet ja varautumisen pullonkaulat sekä kehitystarpeet.

- Kartoitamme nykytilanteen, jotta pääsemme selvyyteen mitä asioita on syytä parantaa, ja missä olemme vahvoilla jo nyt, Raittila kertoo.

Kaustisen seutukunnassa on erinomaiset edellytykset hankkeen toteuttamiseen. Kuntien välinen yhteistyö on tiivistä, ja jo yksi seutukunnan perustehtävistä on kuntien yhteistoiminnan edistäminen.  Seudulla on lisäksi parin vuoden ajan toteutettu bio- ja kiertotalouden ohjelmaa, seudun uusiutuvan energian potentiaali on merkittäva, ja seudulla toteutetaan parhaillaan useita bio- ja kiertotalouden edistämiseen liittyviä hankkeita. Asiaa edistää myös seutukunnan huomattavan laajat yhteistyöverkostot alueella ja alueen ulkopuolella.  Seudulla on siis hyvä mahdollisuus kuntarajat ylittävään yhteistyöhön myös huoltovarmuuden ja varautumisen osalta.

- Otamme huomioon myös tavalliset kansalaiset, ja hankkeen edetessä tulemme kyselemään heiltäkin näkemyksiä jossain muodossa, Raittila kertoo.

KASE HUOVA -hankkeen aihepiiri on laaja, ja siksi valmiuden ja huoltovarmuuden tilanteen koordinaation lisäksi keskitytään ensivaiheessa pääasiassa energiaan, digitalisaation edistämiseen ja varmistamiseen, sekä vesihuoltoon ja elintarviketuotannon jatkuvuuteen. Ensimmäisen vaiheen perusteella muodostuu yhteinen alueellinen valmiussuunnitelma, ja voidaan pohjustaa mahdollisia jatkohankkeita. Viimeistely- ja käyttöönottovaiheessa saadaan tuloksia käytäntöön, ja niitä voidaan soveltaa ja hyödyntää myös kansallisesti. Seudullinen huoltovarmuus parantaa näin myös maakunnallista ja kansallista huoltovarmuutta.

Hanketta rahoittaa Huoltovarmuuskeskus.

Pekka Raittila