• Asukkaille
  • Yleinen
15.5.2020

Kaustisen seutu ja laskutuspalvelu Pooli aloittavat yhteistyön

Kaustisen seutukunta ja Laskutuspalvelu Pooli aloittavat yhteistyön, jonka tavoitteena on kehittää kevytyrittäjyyden mahdollisuuksia alueellisesti

Työelämän murros on havaittu myös Kaustisen seutukunnassa: moni tekee töitä samanaikaisesti usealle toimeksiantajalle ja freelancerina toimiminen on yleistynyt eri ammattiryhmissä. Yrityksen perustaminen on jossain vaiheessa luonnollinen siirtymä, mutta yhä yleisempää on se, että osaajat kokeilevat kevyempiä yrittämisen toimintatapoja ja yksi tällainen on laskutuspalvelu, joka houkuttaa erityisesti helppokäyttöisyyden vuoksi.

”Laskutuspalvelun kautta täyspäiväisesti, sivutoimisena tai koeluontoisesti yrittäjänä toimiva eli ns. ”kevytyrittäjä” voi keskittyä oman osaamisen myymiseen ja toimeksiantojen tekemiseen, kun laskutuspalvelu hoitaa hänen puolestaan taloushallinnon ja byrokratian”, kertoo Sami Ahonen Pooli laskutuspalvelusta.

Alkavan yhteistyön tarkoitus on tehostaa mm. kausiluontoisten toimeksiantojen välittämistä erilaisille osaajille ja tehostaa siten niin yritysten työvoiman saantia kuin kaiken alueella olevan osaamisen hyödyntämistä. Tavoitteena on myös tukea erityisesti nuoria yrittäjyydestä kiinnostuneita.

”Tällainen palveluhan sopii esimerkiksi osa-aikaista lisätyötä etsivälle, tai vaikkapa nuorelle joka haluaa tehdä opintojensa lomassa tai kesätöinä itsenäisesti toimeksiantoja niin kotitalouksille kuin yrityksillekin”, toteaa projektipäällikkö Timo Pärkkä Kaustisen seutukunnasta.

Osapuolet näkevät yhteistyölle monia mahdollisuuksia.

”Meillä on useita yhteistyöideoita jo työpöydällä Poolin kanssa. Esimerkiksi tulemme tekemään yhteistyötä seutukunnan koulujen ja oppilaitosten kanssa – toivottavasti vielä tämän kevään aikana tämä korona-tilanne huomioiden”, arvioivat Timo Pärkkä.

Kaustisen seutukunta on viiden kunnan (Halsua, Lestijärvi, Kaustinen, Toholampi, Veteli) muodostama kehittämisorganisaatio, joka vastaa mm. alueensa yrityspalveluiden tuottamisesta.

Pooli on valtakunnallinen kevytyrittäjän laskutuspalvelu. Pooli on osa Celebris Technology Oy:tä, jonka tuoteperheeseen kuuluu myös oppilaitoksien työelämäpalveluita digitalisoiva Tiitus. Yhtiön tarkoitus on löytää digitaalisia ratkaisuja, jotta työ kohtaa tekijän mahdollisimman tehokkaasti.

Lisätiedot: