• Kiertotalous
26.9.2023

Kaustisen seudulla etsitään aurinkoenergiasta kiinnostuneita maanomistajia - jo yli 1200 hehtaaria kartoitettu

Kaustisen seudun maanomistajat ovat kiinnostuneita aurinkoenergiasta. Alueita on tähän mennessä ilmoitettu niin turvesoilta, turkistarhoilta, pelloilta kuin metsistäkin. Kaikkiaan Kaustisen seudulla on kartoitettu nyt yli 1200 hehtaaria alueita, ja työ jatkuu. Kartoitusta tehdään Kaustisen seutukunnan hallinnoimassa Kase Solar Pool -hankkeessa.

KASE Solar Pool -hankkeella halutaan tukea siirtymää fossiilisesta energiasta kohti uusiutuvaa aurinkoenergiaa. Projektipäällikkö Tomas Luoma kertoo, että hanke sai alkunsa, kun muutama maanomistaja otti lyhyen ajan sisällä yhteyttä seutukuntaan, ja pyysi apua aurinkoenergia-asian selvittämiseen.

- Aika nopeasti muodostui selkeä kokonaisuus siitä, mitä tarvitaan. Kartoitamme maa-alueita mahdollisimman kattavasti. Samalla teemme maanomistajille tietopaketin, mitä heidän on hyvä tietää, jos haluaa saada alueensa aurinkopuistoksi.

Kolmas tärkeä tehtävä on luoda yhteyksiä maanomistajien ja erilaisten hankeyhtiöiden välille. Aurinkohankkeiden toteuttajien toivotaan ottavan rohkeasti yhteyttä.
- Yhdistän heidät sitten keskusteluun niiden maanomistajien kanssa, joiden alueet soveltuvat yhtiön tavoitteisiin, Luoma kertoo.

Kiinnostavat maa-alueet on koottu kartalle yhdessä olemassa olevien energiahankkeiden kanssa. Kun kartalta näkee tuulivoima-alueet, siirtolinjat ja potentiaaliset aurinkoalueet yhdessä, se auttaa löytämään synergiaetuja.
- Lähekkäin olevista maa-alueista voi muodostua kiinnostavia kokonaisuuksia ja sähkön siirtoon voi löytyä yhteisiä intressejä. Aluetta tulee halkomaan suuri määrä uutta sähkönsiirtokapasiteettia, kun Jylkkä-Alajärvi -linja valmistuu.

Fingridin uusi voimajohtoyhteys suotuisalle linjalle Energiamurros ja sähkönsiirron jatkuva kasvaminen aiheuttaa merkittäviä muutostarpeita kantaverkolle. Fingrid Oyj on suomalainen yritys, jonka tehtävänä on ylläpitää ja kehittää Suomen sähkönsiirron kantaverkkoa ja edistää sähkömarkkinoita. Fingridin hanke Jylkkä-Alajärvi -linjalla tarvitaan kantaverkolle asetetun käyttövarmuusvaatimuksen turvaamiseksi.
Fingrid Oy valitsi Kaustisen seutukunnan alueella pääosin itäisen vaihtoehdon Jylkkä-Alajärvi -linjalle. Se on useiden seudulla orastavien aurinkoenergiahankkeiden näkökulmasta hyvä asia, koska suuri osa seudun isoimmista hankeaihioista sijoittuu lähelle itäistä vaihtoehtoa. Uusi sähkönsiirtolinja seudun läpi valmistunee vuonna 2027, ja se parantaa myös muiden alueen uusiutuvan energian hankkeiden toteutumismahdollisuuksia.

- Aurinkobuumi oli suorastaan käsin kosketeltavissa viime vuodenvaihteessa. Nyt tilanne on sopivalla tavalla rauhoittunut ja tuntuu etenevän oikeaan suuntaan. Siirtokapasiteetin paraneminen, maanomistajien myönteisyys ja alueen muut synergiaetuja tuovat energiahankkeet saavat minut luottavaiseksi, että seudullamme tullaan tuottamaan uusiutuvaa energiaa auringosta, ja monesta muustakin, toteaa Luoma.

Kase Solar Pool –hanketta rahoittavat Kaustisen seutukunnan kunnat sekä Keski-Pohjanmaan liitto AKKE-rahoituksella (Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen).

Tomas Luoma
projektipäällikkö