12.5.2021

Kase Smart Countryside 5G Scout -hanke jatkaa työtä huippunopeiden tietoliikenneyhteyksien saatavuuden edistämiseksi

Kaustisen seutukunnan hallinnoima 5G Scout -hanke on ollut toiminnassa ensimmäisen vuotensa. Kulunut vuosi ja pandemiatilanne ovat korostaneet entisestään huippunopeiden ja luotettavien tietoliikenneyhteyksien välttämättömyyttä erityisesti harvaan asutuilla alueilla. Huippunopeilla tietoliikenneyhteyksillä tarkoitetaan internet-yhteyttä, joka tarjoaa vähintään 100mt/s lataus- ja lähetysnopeudet. Kaustisen seudulla tällä hetkellä ainoastaan KaseNetin valokuituverkko täyttää nämä vaatimukset. Valokuituyhteys on käytössä noin 14 %:lla alueen talouksista, ja se olisi saatavilla 24 %:lle talouksista.

5G Scout -hankkeessa on tehty selvitystyötä tietoliikenneyhteyksien laajentamiselle. Hankkeen tuloksena on syntynyt yhteistyössä Nokian, VTT:n sekä Jyväskylän yliopiston kanssa laadittu alustava KASE Smart Countryside – Accessible Broadband Region hankeohjelman tiekartta, joka on saatavilla täältä: https://www.mdi.fi/content/uploads/KASE-Smart-Countryside-5G-13-10-2020.pdf.

Tiekartta sisältää alustavat suunnitelmat ja kustannusarvion alueen tietoliikenneyhteyksien kehittämisestä sekä alueellisen testiympäristön luomisesta. Hankeohjelma toteutuessaan edistää alueen elinvoimaa ja vetovoimaa sekä mahdollistaa yritysten uusien toimintamallien ja vientiä edistävien innovaatioiden syntymisen. Hankeohjelma oli Keski-Pohjanmaan kärkiesityksenä ja yhtenä Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien kärkiesityksiä Suomen Kestävän kasvun ohjelmaan.

Seutuverkko 2.0

Hankkeen aikana on syntynyt alustava tiekartta Seutuverkko 2.0 -toimintamallille (ks. kuva 1), jonka avulla alueen tietoliikenneyhteyksien saatavuutta pyritään parantamaan.

Kuva 1 - Seutuverkko 2.0

Kuitua kylille – hanke suunnitteilla

Kaustisen seutukunta ja KaseNet Oy suunnittelevat yhteistyössä kyläverkkojen laajentamiseen keskittyvää kehittämishanketta nimeltään KASE Smart Countryside: Kuitua kylille. Kuitua kylille- hankkeelle on haettu rahoitusta Pohjanmaan ELY-keskukselta Euroopan maaseuturahastosta. Kuntarahaosuutta haetaan Kaustisen seutukunnan kunnilta (Halsua, Kaustinen, Lestijärvi, Toholampi ja Veteli) sekä Perhon kunnalta.

Mikäli hankkeelle saadaan rahoitus, Seutuverkko 2.0 -tiekarttaa lähdetään toteuttamaan Kuitua kylille -kehittämishankkeella. Hankkeessa tehdään toteutettavuusselvitykset ja -suunnitelmat valokuituverkon laajentamiselle pienempiin kyläkeskuksiin Kaustisen seutukunnan kuntien ja Perhon alueella. Hankkeen aikana tehdään investointisuunnitelmat ja hakemus investointihankkeelle, jolla valokuituverkkoa laajennetaan. Valokuituverkon laajentaminen on tärkeää myös langattomien ratkaisujen kehittämisessä, sillä langattomat lähettimet vaativat valokuituyhteyksiä toimiakseen varmasti ja luotettavasti.

Langattomat yhteydet

5G Scout -hankkeessa on selvitelty myös langattomien yhteyksien tarjoamia ratkaisuja nopeiden tietoliikenneyhteyksien saatavuuden edistämiseksi. 5G:n osalta Kaustisen seutukunnan alueella näyttää tällä hetkellä siltä, että paikallisen toimijan taholta ei ole mahdollista tarjota liittymiä suoraan kuluttajille, vaan siinä tarvitaan yhteistyötä kansallisten matkapuhelinoperaattorien kanssa. Sen sijaan 5G:n luvasta vapautettuja taajuusalueita voitaisiin hyödyntää yrityksille rakennettaviin privaatti- eli yksityisverkkoihin. Tällä hetkellä vapailla taajuusalueilla toimivia päätelaitteita on kuitenkin rajallisesti tai ei lainkaan saatavilla.

5G Scout -hankkeen tulosten perusteella KaseNet Oy on aloittanut kokeilun laajentaa tietoliikenneyhteyksiä WiFi -teknologiaa hyödyntäen. Lyhyen pilotin perusteella WiFi -teknologialla pystytään paikkaamaan katvealueita, mutta lähettimen ja vastaanottimen välillä pitää olla näköyhteys, lähetysteknologia on herkkä sääolosuhteille ja suuntauksen pitää olla kunnossa. Suuntaus vaatii lähettimestä riippuen joko manuaalista tai etäohjauksen avulla toteutettavaa säätöä. Erään kokeiluun osallistuneen henkilön mukaan yhteys on ollut pääosin huomattavasti parempi kuin alueella saatavilla oleva mobiiliyhteys. Hänen mukaansa kuitenkin sumuisella tai tuulisella säällä yhteydessä on ollut katkoksia.

Hankkeen jatko

5G Scout -hankkeessa jatketaan nopeiden tietoliikenneyhteyksien saatavuuden edistämistä tekemällä aktiivista yhteistyötä alueellisen verkko-operaattori KaseNetin sekä muiden hankkeen sidosryhmien kanssa. Hankkeen toteutusajalle on haettu ja saatu jatkoaikaa hankkeen päärahoittajalta Pohjanmaan ELY-keskukselta Maaseuturahastosta. Hankkeen uusi päättymisaika on 31.8.2022, jolloin suunnitelmien ja kustannusarvioiden tietoliikenneyhteyksien saatavuuden edistämiselle sekä alueellisen testialustan toteuttamiselle tulisi olla valmiita.

Lisätiedot:
Jarno Peltola