• Asukkaille
17.11.2021

Iltakyyti alkaa - kokeile ilmaiseksi!

Maaseudun joukkoliikennetarjonta keskittyy tyypillisesti koulu- ja virka-aikoihin. Iltaisin ollaan enemmän oman auton varassa. Kaikki iltatoiminta on kuitenkin hyvinvoinnin näkökulmasta erittäin tärkeää. Asiointi, kyläily ja harrastaminen ovat kaikkien perusoikeuksia.

- Käynnistämme Iltakyyti-nimisen palvelun, joka on avoin kenelle tahansa. Iltakyyti kiertää tiettyä runkoreittiä, mutta poikkeaa reitiltä hakemaan asiakkaan kotiportilta, ja viemään haluttuun pisteeseen runkoreitin lähellä, kertoo Kyytiin2 -hankkeen projektipäällikkö Tomas Luoma.

Kaustisen ja Vetelin alueella toimiva Iltakyyti ajetaan tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin, jos kyytiin on tilauksia. Kyyti on tilattava etukäteen klo 15 mennessä. Runkoreitti on mietitty yhdessä harrastustoimintaverkoston kanssa. Harrastajia toivotaankin kovasti hyödyntämään Iltakyytiä, mutta kuka tahansa on tervetullut kyytiin. Tilauslomake löytyy täältä

Kaustinen-Veteli ja Kannus-Toholampi

Iltakyytiä ajetaan kahdella alueella. Toinen reitti on Kaustinen-Veteli -alueella ja toinen Kannus-Toholampi -alueella. Reittien tarkemmat tiedot ovat Kulukuri.com -liikennepalvelussa

- Kaupat, urheilutalot ja monet koulut osuvat matkan varrelle, joten reitti palvelee vaikkapa ostoreissua, uimaretkeä samoin kuin kansalaisopiston kurssiakin. Toivottavasti moni lähtee kokeilemaan kyytiä, toteaa kyläasiamies Esa Erkkilä Keskipohjalaiset Kylät ry:stä.

Ajo alkaa Kaustisella ja Vetelissä 23.11.2021 ja Kannuksessa ja Toholammilla 30.11.2021. Alkuun kyyti tarjotaan kokeiluhengessä ilmaiseksi. Tämänkin jälkeen hinnat ovat hyvin edulliset.

- Jos vanhempana saa muutamalla eurolla itselleen esimerkiksi vapaaillan kuljetusvastuusta, niin kyllä tuo aika kannattaa ottaa. Ei muuta kuin jalat rahille ja Netflix pyörimään. Antaa ammattilaisten hoitaa kuljetukset, Luoma kannustaa.

Uudenlaiset liikkumistavat parantavat turvallisuutta

Kyse ei ole pelkästään vapaa-ajan lisääntymisestä vaan merkittävästä turvallisuusparannuksesta.

- Jopa joka kolmatta autoa on kolhittu parkkipaikalla. Onneksi ne ovat olleet vain autoja. Jos iltakyytiä käytetään, se vähentää parkkipaikoilla olevien autojen määrää, joten ihmiset ja autot ovat paremmin turvassa harrastusten alkaessa ja loppuessa, Luoma pohtii.

Ammattikyydillä pääsee myös useimmiten kaupan tai urheilutalon oven läheisyyteen, joten ei tarvitse kävellä parkkipaikan läpi omalta autolta, Erkkilä lisää.

Myös koronaturvallisuuteen kiinnitetään huomiota. Kirsi Aho kertoo, että heillä on autoissaan aina käsidesiä saatavilla ja toiminta THL:n sekä valtioneuvoston koronasuositusten mukaista. Linja-autoliikenne O. A. Aho Oy tulee ajamaan Kaustinen-Veteli -reittiä.

- Toivomme asiakkaiden suosivan korttimaksua, käyttävän maskia ja matkustavan vain täysin terveinä, Aho muistuttaa.

Iltakyyti on osa Harrastuksiin kulkemisen Keski-Pohjanmaan malli -hankkeen (HaKu) ja Kyytiin2 -hankkeen yhteistyötä. Kyytiin2 –hanketta rahoittavat Keski-Pohjanmaan liitto (EAKR) sekä Kaustisen seutukunta, Kannus ja Perho. HaKu-hanketta toteuttaa Keskipohjalaiset Kylät ry, ja siihen on saatu Traficomin liikkumisen ohjauksen valtionavustusta.