• Kiertotalous
28.11.2023

Biohiilen tuotannosta uutta liiketoimintaa, yhteistyötä ja tulonlähteitä - HIILEKAS-hanke edistää biohiilen tuotantoa Keski-Pohjanmaalla

Kaustisen seutukunnan HIILEKAS – Biohiilen tuotannosta kasvua paikallisilla ekosysteemeillä -hankkeessa luodaan pohja alueellisen biohiilituotannon käynnistämiselle Keski-Pohjanmaalla tunnistamalla tuotannon arvoketjut ja mallintamalla biohiilen tuotantoekosysteemiä paikallisella tasolla. HIILEKAS-hanke lisää tietoutta biohiilestä, tukee hiilivarastojen ja -nielujen kehittymistä, luo uutta liiketoimintaa ja tukee etenkin nuorten yrittäjyyttä. Arvoketjujen analyysin ja paikallisen pilotoinnin pohjalta luodaan biohiilen tuotannon ekosysteemimallinnus. Hankkeen rahoittavat Keski-Pohjanmaan liitto Euroopan unionin JTF-rahoituksella (80 %) ja Kaustisen seutukunnan kunnat (20 %).

Biohiilen tuotanto on vähäpäästöinen tapa tuottaa energiaa, ja siten edistää Keski-Pohjanmaan maakunnan siirtymistä kohti vähähiilistä taloutta. Biohiili voidaan tuottaa paikallisista biomassoista, kuten metsätähteistä tai maatalouden sivutuotteista, mikä edistää alueellista omavaraisuutta ja vähentää riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Biohiili on myös erinomainen maanparannusaine, joka edistää maaperän terveyttä ja viljelyn tuottavuutta. Tuotannon toiminnot, kuten raaka-aineiden kerääminen, kuljetus, jalostus ja myynti voivat luoda työpaikkoja, ja kannustaa paikallista yrittäjyyttä.

Jätepuusta jättipotti ja maankäytön uudet mahdollisuudet

Biohiilessä on potentiaalia: biohiilen tuotantoon käytettävän biomassan tuottaminen tuo uusia tulonlähteitä ja maankäytön mahdollisuuksia maanomistajille sekä maa- ja metsätilallisille. Koko tuotantoketjun varrelta löytyy liiketoimintamahdollisuuksia esimerkiksi koneyrittäjille tai uusille yrityksille. Biohiili tarjoaa mahdollisuuksia myös nuorille - biohiilen tuotanto luo kausityöpaikkoja sekä erinomaisen mahdollisuuden 4H-yritystoiminnalle.

Keski-Pohjanmaalla on runsaasti korjaamatonta pienpuuta sekä purkupuuta, jotka voidaan jalostaa biohiileksi ja pyrolyysinesteiksi. Tällaista on esimerkiksi sähkölinjojen alta poistettava pienikasvuinen puu, joka tyypillisesti jää vain maatumaan maapohjalle ilman järkevää jatkokäyttöä. Biohiilituotannossa tästäkin raaka-aineesta voidaan korjattuna tuottaa hiilineutraalius- ja hiilensidontatavoitteisiin täydellisesti soveltuvia tuotteita, ja parantaa maanomistajien saamaa hyötyä voimalinjojen alle jäävästä maa-alueesta. Biohiilen raaka-aineena käytettävän biomassan tuottaminen tarjoaa myös maankäytön uusia vaihtoehtoja esimerkiksi turvemaiden käyttöön. Turvetuotannon päättyessä vähenevät myös nuorten kesätyömahdollisuudet, joita biohiilen tuotantoketju voisi tarjota.

Tule mukaan!

Tervetuloa kuulemaan lisää biohiilestä ja sen mahdollisuuksista HIILEKAS-hankkeen aloituswebinaariin keskiviikkona 13.12. klo 13–15. Tapahtuman asiantuntijapuheenvuorot kokoavat tietoa biohiilestä, sen tuotannosta ja tarjoavat yrittäjänäkökulman biohiiliaiheeseen, joten tilaisuus on erinomainen mahdollisuus päästä kysymään ja keskustelemaan biohiilestä niin teorian kuin käytännön tasolla. Tilaisuuden tallenne julkaistaan myöhemmin hankkeen verkkosivuilla. Tarkemmat tiedot tapahtumasta sekä ilmoittautumislinkin löydät tapahtumakalenterista.

HIILEKAS-hankkeen verkkosivut

Emilia Uimaniemi