• Yleinen
15.8.2024

Pyrolysointinäytöksillä parannetaan biohiilen tunnettuutta

HIILEKAS-hankkeen pyrolysointityönäytöksillä parannetaan biohiilituotannon tunnettuutta Keski-Pohjanmaalla.  Pienen mittakaavan pyrolysointilaitteistolla pilotoidaan ja demonstroidaan biohiilituotantoa, ja sen avulla lisätään yritysten ja maanomistajien tietoisuutta biohiilen käyttötavoista ja liiketoimintamahdollisuuksista. Pyrolysointityönäytökset toteutetaan Kaustisen seutukunnan alueella järjestettävissä tapahtumissa.

Ensimmäinen työnäytös hankitulla pyrolyysilaitteistolla järjestettiin Toholammilla 15.5. Raaka-aineena toimi sillä kertaa rakennusjätepuu, kuusi ja mänty, kahdella eri tasolla. Pyrolyysiaika oli noin 5 tuntia ja maksimilämpötila 660 C°. HIILEKAS-hankkeen projektipäällikkö Reijo Virtanen kertoo pyrolysoinnin onnistuneen hyvin.
-Yleisöä oli paikalla mukavasti, ja saimme tiedotettua prosessista, ja yleisesti biohiilestä ja tisleistä.

Toinen työnäytös tapahtui Kaustisella Hurjien Hämyilyjen yhteydessä 7.6. Raaka-aineena toimi tässä tapahtumassa mänty- ja haapaklapit, jälleen kahdella tasolla. Pyrolyysiaika oli noin 4 tuntia ja maksimilämpötila 480 C°.
-Haapa pyrolysoitui selvästi nopeammin kuin mänty. Ison tapahtuman yhteydessä toteutetussa pyrolysointiprosessissa saimme taas jaettua biohiilitietoa, Virtanen kertoo.

Kolmas pyrolysointinäytös järjestettiin Halsuan Miljoonaravien yhteydessä 30.6. Hamppua pyrolysoitiin kolmella eri tasolla.
-Kuten ennakkoon arvattiin, hamppu pyrolysoitui nopeasti. Pyrolyysiaika oli 3,5 tuntia ja maksimilämpötila 340 C°.

Vetelin pyrolysointinäytöksessä 7.6. raaka-aineena oli kirsikkaa, omenaa ja tammea. Pyrolyysiaika oli 6 tuntia ja maksimilämpötila 620 C°.
-Kuten ennakkoon arveltiinkin, pyrolysointi vaati melko pitkän ajan erityisesti tammen osalta. Paikalla oli paljon yleisöä, jolle saatiin kerrottua pyrolysointiprosessista, biohiilestä ja tisleistä.

Lestijärven muikkumarkkinoilla  lauantaina 31.8. toteutettu pyrolyysidemotyönäytös onnistui hienosti. Näytös järjestettiin kotiseutumuseon alueella, ja demo käkynnistettiin heti markkinoiden alkaessa. Virtanen kävi pitämässä parin minuutin biohiiliesittelyn päälavalla, ja demopaikalla kävikin sen jälkeen runsaasti asiasta kiinnostunutta väkeä. Raaka-aineena oli mänty, tarkemmin sanoen hirrentyöstön hukkapalat. Pyrolyysiaika oli noin kuusi tuntia, ja maksimilämpötila 590 astetta.  Pyrolysointi onnistui hyvin.
- Saimme kertoa runsaalle yleisölle biohiilestä ja pyrolysointiprosessista.