• Asukkaille
  • Yleinen
  • Työllisyys
7.12.2023

Muutos- ja kasvuohjelma paikallisten yritysten tueksi energiamurroksessa

Kaustisen seudulla Keski-Pohjanmaalla sekä Sydänsuomessa-alueella pohjoisessa Keski-Suomessa toimintansa juuri aloittaneen Seutujen välisen muutos- ja kasvuohjelman (SEMUKAS) toimenpiteet kohdistuvat maaseutumaisten alueiden käynnissä olevaan rakennemuutostilanteeseen, jota vauhdittavat energiamurros sekä uusiutuvan energian suurhankkeet.

“Muutos- ja kasvuohjelman taustalla on kaksi isoa aluetalouteen vaikuttavaa muutostekijää: turpeen energiakäytöstä luopuminen ja alueelle tulevat vihreään siirtymään liittyvät suurhankkeet, esimerkiksi tuulivoimainvestoinnit”, toteaa projektipäällikkö Ville Keränen Sydänsuomessa-alueelta.

Turvetuotannon haasteet sekä vihreän siirtymän politiikkalinjausten ja markkinatilanteen muutoksen vaikutukset kohdistuvat alueella nimenomaisesti turvetuotantoon ja turvealan yrityksiin ja verkostoihin.

“Tavoitteenamme on seuraavan 2,5 vuoden aikana parantaa sekä yritysten muutoskyvykkyyttä uudenlaisessa tilanteessa että aluetalouden uudistumismahdollisuuksia. Suurhankkeet voivat muodostaa yrityksille uuden asiakaskunnan sekä rakentamis- että tuotantovaiheissaan”, kertoo projektipäällikkö Markus Mäntynen Kaustisen seutukunnasta.

Tavoitteena yritysverkostojen vahvistuminen ja suurhankkeisiin mukaan pääsy

Toimenpiteillä luodaan uusia yritysten suurhankeverkostoja Sydänsuomessa-alueella ja Kaustisen seudulla. Digitaalinen suurhanketoimisto.fi -portaali tulee osaltaan edesauttamaan uusien yritysverkostoja luomisessa niin paikallisten, alueiden välisten kuin kansainvälistenkin yritysten välille. Kaustisen seudulla käytössä olevaa suurhanketoimisto.fi-palvelua laajennetaan tämän toiminnan myötä myös Sydänsuomessa-alueelle. Palvelu on kaikille suomalaisille yrityksille avoin portaali suurhankkeiden alihankintaketjujen luomista varten. Suurhanketoimija voi jättää palveluun tarjouspyynnön, sekä etsiä alueelta sopivia alihankkijoita.

“Vahvistamme paikallisten yritysten valmiuksia osallistua suurhankkeiden alihankintoihin suuhanketoimisto.fi-palvelun lisäksi esimerkiksi monipuolisten suurhankeinfo- ja valmennustilaisuuksien avulla. Yritysten välisten verkostojen muodostumista edesautamme muun muassa yrittäjätapaamisten, alihankintailtojen sekä vierailujen ja kohteisiin tutustumisten kautta”, Markus Mäntynen kertoo.

Kokkolan yliopistokeskus Chydenius toteuttaa hankkeen aikana lisäksi aluetalousvaikutusten ennakkoarviointia, joka antaa erityisesti alueen kehittäjille tutkimustietoon perustuvan näkemyksen alueiden vahvuuksista ja kehittämiskohteista sekä suorista, välillisistä että johdannaisvaikutuksista eri toimialoille, kuntiin ja työllisyyteen.

Alueiden välisen yhteistyön tiivistäminen

Marraskuussa 2023 toimintansa aloittanut muutos- ja kasvuohjelma toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Sydänsuomessa-alueella sekä Kaustisen seudulla. Kummallakin alueella on nimetty projektipäällikkö, jotka toimivat hankkeessa työparina.

”Seutujen yhteinen tekeminen luo Sydänsuomessa-alueelle hyvän mahdollisuuden ottaa opiksi vastaavassa tilanteessa olevan Kaustisen seudun kokeiluista ja viedä käytäntöön jo aiemmin hyväksi havaittuja käytäntöjä”, Ville Keränen toteaa.

“Hienoa, että olemme saaneet uusia kehittämiskumppaneita yli maakuntarajojen ja pääsemme tiivistämään näiden kahden alueen yhteistä tekemistä. Olemme saaneet kasvu- ja muutosohjelmaan rahoitusta Keski-Pohjanmaan liitolta EU:n Oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta, eli JTF-rahastosta, sekä Sydänsuomessa-alueen ja Kaustisen seudun kunnilta”, toteaa Kehittämisyhtiö Witaksen toimitusjohtaja Tapani Laitinen.

Kaustisen seutu ja Sydänsuomessa-alue pähkinänkuoressa

Kaustisen seutukunta on hankkeen toteuttajataho Kaustisen seudulla, johon kuuluvat Halsua, Kaustinen, Toholampi, Veteli ja Lestijärvi. Kehittämisyhtiö Witas Oy toteuttaa samansisältöistä hanketta Sydänsuomessa-alueella, johon kuuluvat pohjoisessa Keski-Suomessa sijaitsevat Viitasaari, Karstula, Pihtipudas, Kinnula, Kannonkoski, Kivijärvi ja Kyyjärvi.

Yhteystiedot:

Kaustisen seutu: projektipäällikkö Markus Mäntynen