• Tietoliikenneyhteydet
20.10.2021

Kuitukyselyn kautta kyläverkkojen suunnitteluun

Kuitua kylille-hankkeessa on selvitetty valokuituyhteyksien laajentamistarpeita. Hankkeen valokuitukysely on ollut avoinna vastaajille 13.8. – 18.10.2021. Vastauksia kyselyyn saatiin 91 kpl. Vastausten perusteella luotettaville ja nopeille tietoliikenneyhteyksille on selkeä tarve eri puolilla hankealuetta (Halsua, Kaustinen, Lestijärvi, Toholampi, Veteli, Perho ja Kokkola (Ullava).

Kyselyn vastausten ja paikallisen verkko-operaattori KaseNetin datan perusteella ensimmäiset toimenpiteet valokuidun laajentamiseksi alueellamme on jo tehty. Valikoiduille alueille järjestettiin syyskuussa kyläiltoja, joissa käytiin vuorovaikutteista keskustelua tietoliikenneyhteyksien nykytilasta ja huippunopean kyläverkon rakentamisesta.

Ensimmäiset Kuitua kylille -kyläverkkojen rakentamisen tukihakemukset on jätetty Pohjanmaan ELY-keskukselle. Kyläverkkojen toteuttajana tulee olemaan KaseNet Oy. Alueet ovat valikoituneet toteutettavuusselvityksen jälkeen. Suunniteltujen kyläverkkojen alueet ovat:

• Annankallio-Emäntäkouluntie (Veteli)

• Heikkiläntien alue (Veteli)

• Hietalahti-Tynkkinen (Halsua)

• Vissavedentie-Kalavesi (Kaustinen)

• Hanhisalo-Länttä (Ullava)

Näiden alueiden valokuidusta kiinnostuneet asukkaat ja yritykset ehtivät vielä hyvin mukaan hankkeeseen. Kyläverkot toteutuvat kokonaisuudessaan vuoden 2022 aikana. ELY-keskuksen tukirahoituksen saaminen on ehtona rakentamiselle. Muiden alueiden valokuituverkon laajentamismahdollisuuksien selvitystä jatketaan edelleen.

Kuitua kylille-hankkeen tavoitteena on tuoda valokuitua myös sellaisille alueille, missä sitä ei ole ennen ollut saatavilla. Valokuituverkon rakentaminen edellyttää kuitenkin aina riittävää määrää tilaajia alueelta. Naapureiden ja kyläläisten yhteinen tahtotila on paras työväline valokuidun rakentamisen edistämiseen.

Santtu Lehto
Kuitua kylille -hanke