• Asukkaille
  • Tietoliikenneyhteydet
14.12.2023

Kuitua kylille toi valokuidun yli 500 talouden ulottuville

Kaustisen seutukunnassa on haluttu tuoda valokuitu mahdolliseksi myös niille alueille, joille sitä ei vielä ole saatavilla, eikä ole markkinaehtoisesti tulossa lähitulevaisuudessakaan. Kuitua kylille on Seutuverkko 2.0 -kokonaisuuden ensimmäinen kehittämishanke, jonka avulla halutaan mm. parantaa valokuidun saatavuutta alueella, lisätä tietoisuutta valokuidun eduista ja mahdollisuuksista, ja mahdollistaa kyläverkkojen rakentamishankkeita. Hankkeessa on koottu kattava tieto alueen valokuituverkon rakentamistarpeista.

Nopeiden tietoliikenneyhteyksien laajeneminen parantaa alueen yrittäjyyden ja työnteon edellytyksiä, mahdollistaa digitaalisten palvelujen kehittymisen, ja sitä kautta lisää alueen vetovoimaa ja hyvinvointia. Projektipäällikkö Santtu Lehto kertoo, että valokuitu on huoleton ja luotettava kiinteä nettiyhteys, jonka nopeus päihittää kaikki muut nettiyhteydet.
- Valokuidulla saadaan huippunopea nettiyhteys niin kotikäyttöön kuin työnteon ja yrityselämän tarpeisiin.

Kuitua kylille -hankkeessa on järjestetty webinaareja ja kyläiltoja eri puolilla hankealuetta, jotta tieto valokuidun eduista ja mahdollisuuksista leviäisi mahdollisimman laajalle.
- Olemme järjestäneet 16 kyläiltaa, ja osallistuneet lisäksi useisiin muihin alueen tapahtumiin. Tapahtumilla olemme saaneet kyläläiset yhteen keskustelemaan alueen nettiyhteyden nykytilanteesta ja tarpeista. Kyläverkko on kylän yhteinen projekti, ja yhteisöllisyydellä on siinä tärkeä rooli, Lehto kuvailee.

Valokuidulle on maaseudulla kova tarve, koska tulevaisuuden mobiilitekniikatkaan eivät kehity maaseudulla ilman valokuitua. Valokuidun huippunopea ja tehokas teknologia varmistaa niin suoratoistopalvelujen sujuvuuden kuin vaikka etätyön ja maatilojen robottiratkaisujen hyödyntämisen.
- Jos netti ei toimi, sähköposti ei aukea, eikä TotoTV näy, hyvän elämän edellytykset eivät täyty sen paremmin nuorisolla kuin vanhemmallakaan väellä, Lehto toteaa.

Kyläbaarien kautta verkon rakentamiseen

Kaustisen seutukunta toimii Kuitua kylille –hankkeen kautta kyläverkkorakentamisen mahdollistajana. Kylille jalkautumisilla, kuten kyläillat, ja sähköisillä kuitukyselyillä on jaettu tietoa valokuidusta ja selvitetty edellytyksiä kyläverkkojen rakentamiselle. Seutukunnan kunnat ja KaseNet ovat sen jälkeen lähteneet viemään verkkojen rakentumista eteenpäin.
- KaseNet toimii verkon rakentajana, ja heiltä saa tietoa valokuidun saatavuudesta alueella, Lehto kertoo.

Kuitua kylille –hankkeessa on jo saatu valokuitua 8 uudelle alueelle, ja lisäksi valokuitua on tulossa Perhoon Humalajoelle ja Peltokankaalle sekä Kaustisen Köyhäjoelle. Valmista on jo Halsuan Hietalahdessa, Kaustisen Vissavedentiellä, Yli-Ullavan Hanhisalo-Länttä-alueella ja Vetelin Annankalliolla ja Heikkilässä.
- Valokuidun saatavuus alueella on parantunut merkittävästi. Uusilla kyläverkkoalueilla kaikkiaan noin 500 taloudella on mahdollista liittyä valokuituverkkoon. Paljon on saatu aikaiseksi, mutta vielä on työtä ja tahtotilaa jäljellä kehittää valokuidun saatavuutta ja käyttöä alueellamme, Lehto kertoo.

Kuitua kylille –hankkeen aikana julkista tukea valokuituverkkojen rakentamiseen on myönnetty hankealueelle noin 543.000 €. Julkinen tuki KaseNet Oy:n kyläverkkorakentamiseen on saatu ELY-keskuksen kautta maaseuturahaston kyläverkkotukena ja Traficomin laajakaistatukiohjelmasta.

Santtu Lehto
p. 040 1956333

www.kuituakylille.fi

KASE Smart Countryside: Kuitua kylille -hankkeen päärahoittaja on Pohjanmaan ELY-keskus Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta. Kuntaosuudesta vastaavat Halsuan, Kaustisen, Lestijärven, Toholammin, Vetelin ja Perhon kunnat sekä Kokkolan kaupunki.