• Tietoliikenneyhteydet
20.12.2022

Kaustisen seutukuntaan lisää valokuituverkkoa – Vetelin laajakaistahanke etenee

Vetelin laajakaistahankkeen toteuttajaksi on valittu KaseNet Oy. Hankkeen myötä valokuituverkon laajeneminen Annankallion ja Heikkilän alueille mahdollistaa huippunopeat yhteydet jopa 200 kiinteistöön. Hankkeen alustavan aikataulun mukaan verkon rakentaminen tapahtuu vuosien 2023–2025 aikana.

Vetelin laajakaistahanke on osa tänä vuonna alkanutta Traficomin laajakaistatukiohjelmaa. Tukiohjelman tavoitteena on tukea kiinteiden laajakaistaverkkojen rakentamista alueilla, joille kaupallinen tarjonta ei tule toteutumaan lähivuosina. Maakuntaliitot määrittävät yhdessä kuntien kanssa hankehakuun soveltuvat hankealueet.

Maakuntaliitto on kilpailuttanut hankealueille toteuttajan, joka voi hakea verkon rakentamiseen julkista tukea. Keski-Pohjanmaan liitto valitsi joulukuun kokouksessaan Vetelin laajakaistahankkeen toteuttajaksi KaseNet Oy:n. Vetelin laajakaistahankkeen julkisesta rahoituksesta vastaavat Traficom ja Vetelin kunta.

Vetelin laajakaistahanke on ensimmäinen laatuaan Keski-Pohjanmaalla. Perhon vastaava vireillä ollut laajakaistahanke kariutui, koska maakuntaliiton kilpailutuksessa hankkeelle ei ilmoittautunut yhtään toteuttajaa.

Kaustisen seutukunnan Kuitua kylille -hanke on valmistellut yhdessä Vetelin ja Perhon kuntien kanssa laajakaistahankkeita esitettäväksi Traficomin laajakaistatukiohjelmaan. Kuitua kylille -hanke on saanut rahoituksen EU:n maaseuturahastosta.

Santtu Lehto
projektipäällikkö, KASE Smart Countryside: Kuitua kylille