• Yleinen
19.11.2021

Kaustisen seutukunnassa Lestijärven tuulivoimahanke aloittaa mittavien investointien sarjan

Kaustisen seutukunta onnittelee Lestijärven kuntaa OX2:n ja kotimaisten energiayhtiöiden yhteenliittymän 19.11.2021 allekirjoittamasta sopimuksesta, joka koskee Suomen suurimman tuulivoimapuiston toteutumista Lestijärvelle.

"Pitkä odotus Lestijärvellä on vihdoin päättynyt, kun tuulivoimahankkeen rahoitus ja toteuttaminen ovat varmistuneet. Investointi turvaa kunnan talouden, tuo elinvoimaa sekä tarjoaa valtavasti työmahdollisuuksia Keski-Pohjanmaalle", iloitsee Lestijärven kunnanjohtaja Anne Kurkela.

Seutukunnassa on valmistauduttu mittaviin energiainvestointeihin jo usean vuoden ajan.

"Tämä on hieno ja odotettu päivä. Erityisen hienoa tässä on se, että tässä on kyse suomalaisesta investoinnista suomalaiseen uusiutuvaan energiaan. Tämä hanke tukee alueemme kasvuohjelman toteutumista ja myös uusiutuvan energian strategista ohjelmaamme," toteaa kehittämisjohtaja Petri Jylhä

Kaustisen seudulla on valmistauduttu alueen suurhankkeisiin jo muutaman vuoden ajan analysoimalla mm. hankkeiden aluetaloudellisia vaikutuksia, ja luomalla paikallisten yritysten verkostoja. Suurhankkeita ovat usean merkittävän valmistelussa olevan tuulivoimahankkeen (mm. Halsua ja Toholampi) lisäksi litium-kaivoshanke Kaustisella.

"Tällainen satojen miljoonien investointi kymmeniksi vuosiksi on merkittävä tekijä alueellemme. Tämä on mahtava mahdollisuus, mutta myös haaste alueellemme. Yritysverkostojen kehittämisellä olemme viimeisten parin vuoden ajan pyrkineet siihen, että alueemme yritykset voisivat olla mukana hankkeiden toteutuksessa ja siten tuoda kustannustehokkuutta rakennusvaiheen eri osiin", kertoo projektipäällikkö Timo Pärkkä KASE Kasvuohjelma -hankkeesta.

Seutukunnan Suurhanketoimisto palvelee hankkeisiin osallistuvia yrityksiä jakamalla tietoa ja luomalla verkostoja. Seutukunnan tavoite on kehittää Suurhanketoimistosta uusi toimintatapa ja myös digitaalinen palvelualusta, jolla seuraavan noin kymmenen vuoden aikana toteutuvia merkittäviä energia-, bio- ja kiertotaloushankkeita voidaan tukea eri tavoin.

Tuulipuistot ovat alueellaan merkittävä elinvoiman lisääjä. Lestijärven tuulivoimahanke tuottaa paitsi energiaa, myös tuloja alueen kunnille mm. vuokratulojen, kiinteistöveron sekä merkittävän suoran ja välillisen työllistävän vaikutuksen muodossa. Seutuyhteistyöllä haetaan kuntien yhteistä etua, seudun elinvoimaisuuden parantamista, kilpailukyvyn lisäämistä sekä seudun tunnettuuden vahvistamista ja osaamisen kehittämistä. Kaustisen seutukunta tervehtiikin erityisellä ilolla Lestijärven tuulivoimahankkeen julkistusta:

sopimukseen-suomen-suurimman-tuulipuiston-toteuttamisesta-rakentaminen-alkaa-heti/