• Asukkaille
  • Kiertotalous
21.3.2024

HIILEKAS-hanke järjesti Vetelissä Risupeto-työnäytöksen

Kaustisen seutukunnan HIILEKAS-hanke järjesti Vetelin Räyringissä 12.3. klo 9-15 pienpuun korjuun työnäytöksen. Näytöstä suosi hieno sää sekä hankikanto, ja näytökseen kävi tutustumassa noin 120 asiasta kiinnostunutta. Näytöksessä käytännön työn toteutti Reformet Oy kehittämällään Risupeto-laitteella. Risupedon peruskoneena toimii kaivuri. Risupeto on kaatopää, energiapuukoura ja raivauslaite, lyhyesti sanottuna se on energiapuupoimuri.

Suomessa on eri syitten takia merkittävä määrä taimikonhoitorästejä. Nämä taimikot pitäisi harventaa ja perata mahdollisimman nopeasti. Usein käy niin, että taimikonhoito jää kokonaan tekemättä. Sen vuoksi on tehtävä aikaistettu ensiharvennus, jolla metsikkö voidaan vielä pelastaa kasvukuntoiseksi. Pieniläpimittaisen puun korjuu on koneellisessa hakkuussa kallista hakkuun alhaisen tehokkuuden takia. Risupedolla voidaan juuri tällainen työnäytöksessä esitetty metsikkö harventaa suhteellisen hyvällä tehokkuudella. Risupedolla metsikkö raivataan kerralla siistiksi, eikä erillistä ennakkoraivausta raivaussahalla tarvitse suorittaa. Kaatotyön jälkeen kokorangat ajetaan metsäautotien varteen joko metsätraktorilla tai metsä-varusteisella maataloustraktorilla.

Kokopuurangoista valmistettu hake soveltuu erittäin hyvin biohiilen raaka-aineeksi. Kun biomassa muunnetaan pyrolyysiprosessilla biohiileksi, noin puolet biomassan sisältämästä hiilestä varastoituu pitkäaikaisesti biohiileen, eikä kaasuunnu ilmakehään hiilidioksidina. Biohiilelle löytyy hyvin paljon erilaisia käyttötapoja; maaperänparannus, kasvualustat, suodatus: vedet ja kaasut, pilaantuneiden maiden ja vesien puhdistus, kompostointi, biokaasuntuotanto, rehulisäaine, kuivikkeet (eläinsuojat), kosmetiikka ja rakennusmateriaalit.

Kaustisen seutukunnan HIILEKAS-hanke viestii ja kouluttaa biohiilituotannosta ja demonstroi konkreettisesti hankkeeseen hankittavalla pyrolyysilaitteistolla biohiilen tuottamista pyrolyysiprosessilla. Biohiilituotantoa voidaan tehdä pienessä mittakaavassa tuhansien kilojen vuosituotannolla esimerkiksi kehittämällä yksittäisen maatilan tai maatilaryhmän hiilineutraalisuutta / hiilinegatiivisuutta, mutta se skaalautuu myös tuhansien tonnien teolliseen tuotantoluokkaan. Kaustisen seutukunnan alueella potentiaalisia biohiilen raaka-aineita ovat metsäbiomassa, maatalouden erilaiset sivuvirrat, puutarhajätteet, kierrätyspuutavara, kutterilastu ja muut puutuoteteollisuuden hukkamateriaalit, käytöstä poistetuilla turvetuotantoalueilla kasvatettavat nopeakasvuiset puulajit sekä mahdollisesti muut kasvit.

Reijo Virtanen
projektipäällikkö