21.1.2021

Digistrategian jalkauttaminen juoksuvauhdilla liikkeelle

Kaustisen seudun kuntien yhteisen Digistrategian jalkauttaminen on lähtenyt liikkeelle heti strategian valmistuttua. Joulukuun alussa ensimmäisen kerran kokoontunut Digistrategiatiimi on jo lyhyessä ajassa löytänyt paljon yhteistyön paikkoja kuntien sähköisten palvelujen kehittämisessä. Digistrategiatiimiin kuuluvat:

· Marko Malvisto, Halsuan kunta

· Antti Tattari, Vetelin kunta

· Hanna Salminen, Kaustisen kunta

· Susanna Tuikka, Lestijärven kunta

· Harri Keskisipilä, Toholammin kunta

· Petri Jylhä, Kaustisen seutukunta

· Heikki Mastokangas, KaseNet Oy

Digistrategiatiimin työskentelyä valmentaa Toni Auvinen Avarasti Oy:stä, ja toimenpiteitä valmistelee projektipäällikkö Tytti Pohjola Kaustisen seutukunnasta.

Digistrategiatiimi on perustettu osana KASE Smart Countryside: Kuntien toimintamallien ja palveluprosessien tehostaminen digitalisaation avulla -hankkeen toimintaa. Hankkeen avulla on luotu myös Kaustisen seudun digistrategia, joka valmistui loppuvuodesta 2020 kulkee otsikolla Vaivatta ja vaikuttavasti verkossa. Strategian jalkauttaminen alkoi heti strategian valmistuttua, ja digistrategiatiimi aloitti työnsä joulukuun alussa.

Hankkeessa on loppuvuoden 2020 aikana hankittu strategian jalkauttamisen tueksi asiantuntijapalvelua täsmäpaketteina: omat työkokonaisuutensa on jäsennelty digistrategiatiimin valmennukselle, jalkauttamisen asiantuntijatuelle sekä seudun asukkaille tarjottavan asiointialustan tarvetta kartoittavalle selvitystyölle. Hankkeen tavoitteisiin kuuluu Kaustisen seudun kuntien, Halsuan, Kaustisen, Lestijärven, Toholammin ja Vetelin kuntien voimien yhdistäminen digitaalisten palveluiden ja yhteisten toimintatapojen eteenpäin viemiseksi. Digistrategian avulla toimenpiteitä on ryhmitelty niin, että vuoden 2021 aikana kehitetään osallistumiseen ja vaikuttamiseen sekä asiointiin ja palveluihin liittyviä asioita. Kuntatyön muutokseen sekä johtamiseen liittyvät toimenpiteet puolestaan keskitetään vuosille 2022 ja 2023.

Digistrategian ja hankkeen toimenpiteissä on paljon kehityskohteita, jotka ovat olleet jo pitkään kunnissa työn alla. Päällekkäistä työtä ei kuitenkaan tehdä, vaan kootaan yhteen tuloksia aiempien vuosien digikehittämisen projekteista ja edetään niistä oppien.

"Digistrategiatiimin työskentely on lähtenyt hienosti ja vauhdilla käyntiin konkreettisen yhdessä tekemisen meiningillä", kehuu digistrategiatiimin puheenjohtaja Marko Malvisto.

Toni Auvinen Avarasti Oy:stä on myös tyytyväinen jalkautustyön aloitukseen: "On ilo nähdä miten digistrategiatiimin työssä konkretisoituu heti alusta alkaen digistrategian ydin, eli tiedon jakaminen ja tahto kehittää yhdessä parempia sähköisiä palveluita ja toimintamalleja koko seudulle."