Palvelut sähköistyvät ja siirtyvät verkkoon nopealla vauhdilla. Sähköinen asiointi takaa tasavertaiset palvelut myös kasvukeskusten ulkopuolelle. Maakunnallinen Tartu digiin –kiertue vastasi digihaasteiseen tarjoamalla koko kevään ajan maksutonta matalan kynnyksen digitukea ympäri Keski-Pohjanmaata.
Tartu digiin -kiertue vieraili 11 paikkakunnalla ratkomassa ihmisten digipulmia, ja auttamassa laitteisiin ja sähköisiin palveluihin liittyvissä kysymyksissä. Kiertueen tapahtumiin osallistui yhteensä 840 kävijää. Digitukikiertue järjestettiin eKeski-Pohjanmaa –hankkeen koordinoimana yhteistyössä paikallisten kumppaneiden kanssa. Kuntien ja kansalaisopistojen lisäksi kiertueella olivat mukana muun muassa Kela, Poliisi, TE-toimisto, Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite, maakuntalehti Keskipohjanmaa ja alueen paikallislehdet.
eKeski-Pohjanmaa –hankkeen projektipäällikkö HeidiLuomala kertoo, että kiertueen avulla haluttiin helpottaa ihmisten arkea, ja mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumaton asiointi. Ihmisiä opastettiin kädestä pitäen asioimaan viranomaisten kanssa, lukemaan digilehtiä, varaamaan aika sähköisesti ja kirjautumaan erilaisiin verkkopalveluihin. Henkilökohtainen opastus sai Luomalan mukaan hyvän vastaanoton. Kynnys asioida sähköisesti madaltuu, kun ensimmäisen askeleen voi ottaa yhdessä avustajan kanssa.
- Sähköinen asiointi voi jännittää tai arveluttaa. Yhdessä on helpompi aloittaa, Luomala uskoo.
Kiertueella kerätyn yleisöpalautteen perusteella tapahtumat koettiin erittäin tarpeellisina. Monen eri toimijan mukana oloa pidettiin hyvänä. Kiitosta tuli myös henkilökohtaisesta opastuksesta, ja laitteiden käyttöön liittyvästä avusta.
Valtaosa kiertuekävijöistä oli yli 64-vuotiaita. Nuoret osallistuivat tapahtumiin osana opintoja tai koulupäivää. Sujuva arki edellyttää digiosaamista kaikenikäisiltä. Luomalan mukaan riittämättömät taidot ja välineet saattavat estää tai rajoittaa digitaalisten palvelujen käyttöä iästä tai asuinpaikasta riippumatta.
- eKeski-Pohjanmaa –hanke pyrkii jatkossa löytämään ratkaisuja, joilla edistetään myös työikäisten digipalveluiden käyttöä.