Oletko tehnyt joskus kuntalaisaloitteen tai vastannut kunnan antamaan kuulutukseen? Ehkä et, jos se tuntuu monimutkaiselta. Palautetta voi antaa myös kevyemmin ilman virallisia kanavia. Ottaakseen kantaa kunnassa tapahtuvaan kehitykseen, ei tarvitse olla valmista vastausta, vaan voi myös esittää pohdintoja ja huolenaiheita. Kaustisen seutukunnan kunnat kehittävät kuntalaisten osallistumismahdollisuuksia Kuntadigi2 -hankkeessa.
Vetelin kunnan hallintosihteeri Antti Tattarin mukaan olisi todella tärkeää kuulla useammin kuntalaisten mielipiteitä palveluiden kehittämisestä. Kuntalaisaktiivisuus riippuu asiasta. Kouluasiat ja muut sellaiset palvelut mitä kuntalaiset eniten käyttävät ja tarvitsevat, herättävät aina mielenkiintoa.
- Saamme kyllä palautetta, mutta toivoisimme kyselyihin entistä laajemman vastaajajoukon. Usein palautteen antaminen vaatii tietysti sitä, että asia koskee vastaajaa henkilökohtaisesti, hän kertoo.
Vaatimukset ovat jokaiselle kunnalle samat. Virallisesti osallistumiskanavatkin ovat kunnossa, koska ne ovat lakisääteisiä, mutta asioiden tuomisen lähemmäksi kuntalaisia voi aina hoitaa paremmin.
- Anonyymistikin voi ottaa kantaa, siihen sopii tämä kunnan internetsivuilla oleva palautelaatikko. Anonyymeissä palautteissa vain on se ongelma, että ne herättävät usein enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Toivotaan että näitä annettaisiin kunnan kanavilla, ja juuri tätä puolta me voimme kehittää ja monipuolistaa.
Sen lisäksi, että vaikutusmahdollisuudet ovat kunnossa, halutaan niitä myös yhtenäistää naapurikunnissa. Seutukuntatasolla tehtävä yhteistyö auttaa myös kuntalaisia. Jollakin voi olla läheisiä toisessa kunnassa, ja itse asuu toisessa. Yhtenäiset vaikutuskanavat on helpompi oppia.
- Kuntien rooli työllisyyspalveluissa tuntuu kasvavan koko ajan, ja sen kautta Kaustisen seutukunnan on luontevaa olla mukana edistämässä työllisyyspalveluiden digitalisaatiota. Sekä työllisyyspalvelun työntekijöiden työkaluissa että työnhakijoiden sähköisissä palveluissa on kehittämisen varaa, kertoo Jarno Peltola, joka hyppää Kuntadigi2 -hankkeen päälliköksi vuodenvaihteen jälkeen.
Kolmas hankkeen kuntalaisille suoraan näkyvä toimenpide on, että jokaiseen kuntaan koulutetaan vähintään yksi digituesta vastaava henkilö, joka suorittaa digituen osaamismerkit, ja on tällä tavoin entistä paremmin kuntalaisten apuna erilaisten sähköisten palveluiden käyttämisessä. Apua saa muihinkin kuin kunnan tarjoamiin palveluihin.
- Vetelissä on tarkoitus tarjota useammalle työntekijälle valmius tähän palvelutehtävään. Milloin vain voi nytkin käydä kysymässä neuvoa, ja kaikkia autetaan kyllä. Yksi kunnan tärkeimmistä tehtävistä on palvella kuntalaista niiden voimavarojen puitteissa mitä on, Tattari toteaa.
Kuntadigi2 -hanke sisältää paljon toimenpiteitä kuntien työntekijöiden ja esihenkilöiden auttamiseksi työnsä tehostamisessa. Tattari kiittelee Kaustisen seutukuntaa hienosta digiasioiden edistämisestä hankkeiden puitteissa. Kuntayhteistyön kautta on hänen mukaansa päästy isoin harppauksin eteenpäin.
- Kunnan omat prosessit ovat kehittyneet samalla. Hankkeen alkuvuosina pääpaino on ollut niissä, ja tulevina vuosina pääteemana on kuntalaisten osallisuus. Uskon että sillä osa-alueella päästään tulevina vuosina paljon eteenpäin. Jokainen kunta on ottanut käyttöön uusia digipalveluita ja järjestelmiä, ja vaikutus on ollut huomattavasti suurempi yhdessä tekemällä, hän kuvailee.
Kuntadigi2 -hankkeessa kehitetään kuntien toimintamalleja digitalisaation hyödyntämisessä, koulutetaan henkilöstöä, vahvistetaan työllisyyspalveluiden digitalisaatiota ja parannetaan kuntalaisten mahdollisuuksia vaikuttaa. Kuntadigi2: Digitaalinen ja saavutettava Kaustisen seutu -hanketta rahoittavat Valtiovarainministeriö sekä alueen kunnat: Halsua, Kaustinen, Lestijärvi, Toholampi sekä Veteli.
Lisätietoja:
Tomas Luoma
Kaustisen seutukunta
Projektipäällikkö, Kuntadigi2 -hanke
Salli JavaScriptin suoritus selaimesi asetuksista nähdäksesi sähköpostiosoitteet
040 142 4257