Siirry sisältöön

Tarjouspyynnön kysymykset ja vastaukset: Asiantuntijapalvelu Kuntien ilmastosuunnitelmat -hankkeen viestintään

Tarjouspyyntö: Asiantuntijapalvelu Kuntien ilmastosuunnitelmat -hankkeen viestintään

Kysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen oli mahdollista jättää 13.9.2024 klo 15.00 asti. Alla tarjouspyyntöön liittyen määräaikaan mennessä jätetyt kysymykset ja niiden vastaukset.

"Tarjouspyynnössä sosiaalisen median sisällöntuotannolla on merkittävä rooli. Tehdäänkö näitä sisältöjä vain Kaustisen seutukunnan sosiaalisen median kanaviin vai myös kaikkien kuntien omiin kanaviin tai mahdollisesti myös muihin? Jos päivitettäviä kanavia ovat monen organisaation kanavat, kuinka monta näitä organisaatioita on ja kuinka sosiaalisen median kanavaa niiden osalta on yhteensä huomioitava?"

Vastaus: Asiantuntijapalvelun tarkoituksena on tuottaa sisältöä jaettavaksi Kaustisen seutukunnan sekä kuntien viestintäkanavissa. Tämä sisältää myös kuntakohtaista sisältöä, esimerkiksi kuntakohtaisten ilmastosuunnitelmien valmistumisesta viestivän sisällön. Organisaatioita on siis yhteensä 7: Kaustisen seutukunnan organisaatio sekä Halsuan, Kaustisen, Lestijärven, Perhon, Toholammin ja Vetelin kunnat. Sisällön julkaisemiseen käytettäviä kanavia ovat mm. seutukunnan sekä kuntien Facebook- ja Instagram-sivut sekä verkkosivut ja Kaustisen seutukunnan YouTube-kanava (kanavia yhteensä 22kpl). Palveluntarjoaja voi sisällyttää tarjoukseen myös vaihtoehtoisia viestintäkanavia, jotka tulee kuvata toteutussuunnitelmassa. Viestintäkanavien päivittämisestä vastaa tilaaja ja kunnat - palveluntarjoajan tehtävänä on tuottaa edellä mainittuihin kanaviin soveltuvaa valmista sisältöä.

"Tuleeko tarjoajan huomioida sosiaalisen median sisältöjen markkinoinnin tekeminen ja markkinoinnin kanavakohtaiset kustannukset tarjouksen kokonaissummaan? Hoitaako sisältöjen kanavakohtaisen julkaisun ja mahdollisen markkinoinnin tilaajataho vai palveluntarjoaja?"

Vastaus: Tuotetun sosiaalisen median sisällön kanavakohtaisen julkaisun ja mahdollisen markkinoinnin hoitaa tilaajataho ja kunnat. Tilaaja ja kunnat vastaavat sosiaalisen median sisältöjen markkinoinnista ja markkinoinnin kanavakohtaisista kustannuksista. Palveluntarjoajan tehtävänä on tuottaa julkaisuvalmista sisältöä tilaajan ja kuntien käyttöön, jota tilaaja ja kunnat voivat jakaa viestintäkanavissaan (sosiaalinen media ja verkkosivut). Jos tarjoukseen sisältyy sisällön markkinointi- tai julkaisukustannuksia muualla kuin em. sosiaalisen median kanavissa, tulee nämä kuvata ja eritellä toteutussuunnitelmassa sekä kokonaiskustannuksissa. 

"Onko tilaajalla näkemys hankeviestinnän toteutuksen edellyttämästä henkilöstön minimimäärästä?"

Vastaus: Ei ole. Palveluntarjoaja määrittää toteutukselle tarkoituksenmukaisen henkilöstön määrän, joka kuvataan toteutussuunnitelmassa. Palveluntarjoajan tulee kuvata projektihenkilöstön osaaminen ja kokemus vastaavista toimeksiannoista osana tarjousta.

"Jos palveluntarjoaja käyttää freelancereitä visuaaliseen sisällöntuotantoon (videot, graafinen suunnittelu), onko nämä nimettävä tarjouksen henkilöstön esittelyssä?"

Vastaus: Kyllä. Osana tarjousta tulee kuvata palvelun toteuttamisesta vastaava henkilöstö sekä henkilöstön osaaminen ja kokemus vastaavista toimeksiannoista. Jos palveluntarjoaja käyttää freelancereitä visuaaliseen sisällöntuotantoon, on freelancerin kulut eriteltävä palvelun kokonaishinnassa. 

Löydä nopeasti etsimäsi