Siirry sisältöön

Sähköauton akku energiavarastona

Tyypilliset kotiakut voivat olla melko kalliita suhteessa kapasiteettiin. Kun ostaa pienen akun, yksi kilowattitunti voi olla 4-5 kertaa kalliimpi kuin se on isoissa kymmenien megawattituntien akuissa. Sähköauton ostaja on kuitenkin tullut ostaneeksi jo melko ison, tyypillisesti 30-80 kWh, akuston. Voiko tuota akkua hyödyntää energiavarastona? Jos voi, niin miten.

Sähköä yksittäisille laitteille 

Jos sähköautoa myydään V2L (vehicle-to-load) -ominaisuudella, tällaisesta autosta voi ottaa virtaa yksittäiselle sähkölaitteelle samaan tapaan kuin kodin pistorasiasta. Tämä voi olla kätevää esimerkiksi mökillä sähkötyökalujen tai puhelimen lataamiseen. Retkellä keität vaikka kaffitkin. Autossa on joko tavallinen pistorasia tai sen latauspistokkeeseen laitetaan adapteri sähkön ulosottoa varten. Akkuporakonetta uskaltaa varmasti ladata kymmeniä kertoja vuorokaudessa. Kaffit voi keittää niin monta kertaa, että ensin tulee maha kipeäksi ennen kuin auton akusta kuluu kriittistä määrää virtaa.  

 

Sähköä taloon 

V2H-ominaisuus (vehicle-to-home) on vielä melko harvinainen ominaisuus sähköautoissa. Se tarkoittaa, että autosta voi ottaa kodin käyttöön sähköä. Tällöin esimerkiksi sähköauton akkua voisi hyödyntää kalliiden pörssisähkövarttien aikaan ja toisaalta ladata, kun sähkö on halpaa. Tämän hyödyntäminen vaatii latauspisteeltä ja kodin sähköverkolta tavallista enemmän.  

 

Sähköä verkkoon 

Jos sähköautosta haluaa syöttää sähköä takaisin sähköverkkoon, siinä on oltava V2G-ominaisuus (vehicle-to-grid). Tässäkin vaaditaan sähköautolta, latauslaitteelta ja kodin sähköasennuksilta vähän tavallista enemmän, mutta kääntöpuolena tulee esimerkiksi mahdolliseksi osallistua sähköauton akulla reservimarkkinaan ja saada siitä tuottoa. On kuitenkin tarkkaan mietittävä, haluaako käyttää auton akkua tällaisiin V2G- tai V2H –toimiin, koska kovin pitkälle automatisoitu lataus ja purku voivat yllättäen kuluttaa akun syklejä toivottua nopeammin.  

 

Kierrätysakkuna uusi elämä

Auton akku voi olla käytön tai kolarin jälkeen vielä käyttökelpoinen energiavarastona. Esimerkiksi Ähtävällä toimii kolariautojen akkuja hyödyntävä Autocirc Battery Recycling Finland, joka tekee sähköautojen akuista isoja energiavarastoja. Yhteen konttiin mahtuu kätevästi kahdeksan sähköauton akkua ja kapasiteetti alkaa olemaan n. 0,5 MWh. Tällaisessa kierrätysakussa voi olla hyvinkin paljon järkeä, koska autonvalmistajalla on akkuun vielä tuottajavastuu. 

 

Lisätietoja:

https://moottori.fi/uutinen/kysy-autoista-miten-sahkoauton-kaksisuuntaista-latausta-voi-hyodyntaa/

https://www.pietarsaarensanomat.fi/artikkeli/kaytetyt-akut-jatkavat-elamaansa-sahkovarastoina-ahtavalla-luomme-taysin-uutta-kiertotalousmallia

 

Löydä nopeasti etsimäsi