Siirry sisältöön
  • Asukkaille
  • Seututoiminta
17.10.2023

Sähköinen asiointi vie kuntien digitalisaatiota eteenpäin ja tuo helppoutta kuntalaisille

Kaustisen seudulla halutaan edesauttaa kuntien digitalisaatiota, ja sitä kautta palvella asukkaita ja asiakkaita mahdollisimman hyvin asuinkunnasta riippumatta. Sähköisen asioinnin edellytyksiä, kuntalaisten osallisuutta ja digitaalisia vaikuttamismahdollisuuksia lähdettiin parantamaan Kuntadigi2 – digitaalinen ja saavutettava Kaustisen seutu –hankkeessa sähköistä asiointia kehittämällä.  
 
Kuntien sähköisen lomakepalvelun tarve on tunnistettu jo pitkään. Ensimmäinen sähköinen lomakepalvelu oli käytössä jo koronatukihakemuksille eli yrityksille. Tapa koettiin hyväksi, ja laajemmin kuntien sähköisten lomakkeiden kehittäminen otettiin työn alle joulukuussa 2022. Työpajaan osallistui parikymmentä kuntien eri toimialoja edustavaa henkilöä.  
 
Kuntadigi2 –hankkeen projektipäällikkö Jarno Peltola kertoo, että sähköinen lomakepalvelu tuo kuntalaisille helppoutta, vaivattomuutta ja ajansäästöä.  
- Skannaaminen, tulostaminen ja muu ylimääräinen jää pois. Sähköinen lomakepalvelu on samalla turvallinen, kun asiointi hoidetaan vahvalla suomi.fi -tunnistautumisella, Peltola huomauttaa. 
 
Sähköinen asiointi lisää myös kuntalaisten vaikuttamis- ja osallisuusmahdollisuuksia, ja sillä tuodaan palveluja saavutettaviksi.  
- Sähköinen lomakepalvelu mahdollistaa kunnan kanssa asioimisen ajasta ja paikasta riippumatta, Peltola kertoo. 
 
Digipalvelulaki ohjaa sähköiseen asiointiin
 
Uuden digipalvelulain mukaan viranomaisen on tarjottava jokaiselle mahdollisuus toimittaa asiointitarpeeseensa liittyvät sähköiset viestit ja asiakirjat digitaalisia palveluita tai muita sähköisiä tiedonsiirtomenetelmiä käyttäen. Peltola kertoo, että henkilökohtainen asiointi pysyy vaihtoehtona niille, jotka eivät syystä tai toisesta pysty sähköiseen asiointiin. Valtio kuitenkin ohjaa siihen suuntaan, että ensisijainen asiointitapa kaikessa julkishallinnon asioinnissa olisi jatkossa sähköistä. Näin kuntien resurssit riittävät palvelemaan myös niitä kuntalaisia, jotka eivät pysty sähköiseen asiointiin. Samaan aikaan kuntien on velvollisuus tarjota asukkaille digitukea, myös sähköiseen asiointiin. Digituen muodon kunta voi päättää itse.
-Tarkoitus on paitsi vahvistaa sähköistä asiointia, myös tarjota mahdollisuus konkreettiseen asioiden hoitoon paikan päällä kunnantalolla. Jokaisessa kunnassa tulee olemaan asiointipiste. 
 
Esimerkiksi Halsualla on käytössä jo 5 sähköistä lomaketta. Halsualla avattiin lisäksi kuntalaisille asiointipiste yhteistyössä Soiten kanssa. Halsuan talousjohtaja Marko Malvisto kertoo, että Kaustisen seutukunnan kuntien hyvä yhteistyö seutukunnan digistrategian jalkauttamisessa tuottaa tulosta.  
- Olemme ottaneet kuluneen syksyn aikana käyttöön sähköisiä lomakkeita, ja lisää tullaan julkaisemaan sitä mukaa, kun lomakkeita valmistuu. Tuntuu erityisen hyvältä, kun suunnitelmat alkavat konkretisoitua kuntalaisille tarjottavien palveluiden tasolle. Otamme mielellämme vastaan myös kuntalaisten suoria toiveita sähköistettävistä lomakkeista, Malvisto toteaa.  
 
Lomakkeiden sähköistämisen lisäksi Halsua käynnistää Soiten kanssa yhteisen pilotin, jossa Soiten digipalvelut ja niihin liittyvä asiakasneuvonta tuodaan kunnantoimiston tiloihin, kunnan oman Kela-asiointipisteen yhteyteen.  
- Tavoitteenamme on tarjota kuntalaisille mahdollisimman sujuvaa digiasiointia, unohtamatta henkilökohtaisen opastuksen merkitystä, Malvisto kuvailee. 

Lue lisää digipalvelulaista:  
https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2022/digipalvelulaki-muutakin-kuin-saavutettavuuslaki 
 
Lisätietoja:  
Jarno Peltola 
projektipäällikkö, KASE Smart Countryside: Digitaalinen ja saavutettava Kaustisen seutu  
p. 040 562 2512