Kulttuuri- ja luovan alan linkittyminen hyvinvointimatkailuun –opiskelijoille suunnatun kyselyn tuloksia
Hankkeessa toteutettiin kysely kulttuuri- ja luovan alan opiskelijoille, ja tämän kyselyn tavoitteena oli selvittää luovien alojen opiskelijoiden kiinnostus matkailun kehittämistä kohtaan. Kysely jaettiin Centrian välityksellä musiikkipedagogiankoulutuksen (111 hlö) ja kulttuurituotannon (25 hlö) opiskelijoille sekä Keski-Pohjanmaan konservatorion musiikin ammattiopiskelijoille (60 hlö). Kyselyyn vastanneista 17 henkilöstä 10 opiskeli K-P:n konservatoriossa ja 7 Centrialla. Vastaajista 9 opiskeli päätoimisesti ja 6 ilmoitti opiskelevansa ja työskentelevänsä osa-aikaisesti. Vastaajien koulutustausta oli seuraava: kahdella oli peruskoulutausta, neljällä ammatillinen koulutus, kolmella lukiotutkinto ja seitsemällä korkeakoulututkinto.
Kyselyyn vastanneista kolme ilmoitti, että elinkeino- ja työelämän muutokset ovat vaikuttaneet heidän koulutus- ja työsuunnitelmiinsa. Vain yksi mainitsi, että koronavirus epidemian seurauksena muusikon työmahdollisuudet katosivat täysin. Hän on saanut elantonsa sekä turkis- että turvallisuusalalta, ja nyt näiden alasajo on heikentänyt merkittävästi lisäansaintamahdollisuuksia.
Kuinka kiinnostavaksi koet matkailualan työtehtävät? (1 Ei lainkaan tärkeä, 5 Erittäin tärkeä)
Kuinka kiinnostavaksi koet matkailualan opinnot?
Matkailualan eri koulutukset kiinnostivat kyselyyn vastanneita seuraavasti:
Keski-Pohjanmaan alueen matkailussa suomalaisen hyvinvoinnin, kuten saunaelämysten, hyvinvointihoitojen ja luonnossa liikkumisen, näkyvyyttä koskeviin kysymyksiin vastanneet ammattiopiskelijat esittivät seuraavia kehitysideoita tiivistettynä:
Keski-Pohjanmaan alueen matkailussa kulttuurin ja taiteen merkityksestä kyselyyn vastanneet korostivat seuraavia asioita:
Yhteenvetona voidaan todeta, että kaikki kyselyyn vastanneet pitävät kulttuurin ja taiteen näkyvyyttä ja roolia Keski-Pohjanmaan matkailussa tärkeänä. Monet vastaajat kaipasivat elämyksellisempää kulttuuritarjontaa sekä toivoivat kulttuurin parempaa näkyvyyttä ja markkinointia alueen matkailussa. Tiedon parempi löydettävyys ja kulttuurin integroiminen matkailuelämyksiin nousivat myös esille vastauksissa.