• Asukkaille
18.6.2024

Perskynkkää sivukamarissa, folkmeditaatiota kodalla – Kaustisen seudun ainutkertaiset hyvinvointimatkailutuotteet nyt ja tulevaisuudessa

Keski-Pohjanmaan liiton AKKE-rahoituksen, Kaustisen seutukunnan kuntien ja Centria-ammattikorkeakoulun yhteistyössä toteutettu Hyvinvointimatkailun esiselvityshanke saatiin päätökseen toukokuussa 2024. Hankkeen tulokset ja työpaketit ovat nyt saatavilla hankkeen omilla verkkosivuilla: Hyvinvointimatkailu

Hankkeen keskeisimmät tavoitteet olivat:

• Tunnistaa alueen hyvinvointimatkailun parissa toimivat yritykset ja muut toimijat.
  • Kehittää seuraavaa vaihetta ja konseptoida uusia palvelukokonaisuuksia, joita voidaan toteuttaa yleishyödyllisinä kehittämishankkeina.
  • Kartoittaa turve- ja turkisalojen yrittäjien ja henkilöstön kiinnostusta kehittää ja tarjota matkailusisältöjä ja -palveluita uutena elinkeinona.

Hanke vahvisti Keski-Pohjanmaan hyvinvointimatkailun verkostoa hyödyntäen alueen vahvuuksia. Tärkeänä tehtävänä oli määritellä hyvinvointimatkailun kokonaisuus ja sisältö, sekä saada perusteellinen käsitys kehittämistarpeista. Tavoitteena oli myös toimia pohjana jatkotoimenpiteiden suunnittelulle.

Hanke osoitti, että Keski-Pohjanmaalla on ainutlaatuisia hyvinvointimatkailun tuotteita, joita kehitetään paikallisyhteisöjen, perinteen harjoittajien ja yrittäjien yhteistyöllä. Esiselvityshanke aktivoi toimijoita ja innovoi heidän kanssaan uusia matkailupalveluita matkailijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Hankkeen tuloksena raportoitiin myös konkreettisia ideoita jatkokehitystä varten, joiden tavoitteena on vahvistaa yhteistä maakunnallista kehittämisvisiota.

Mitkä ovat alueemme hyvinvointimatkailun palvelukokonaisuudet ja potentiaaliset kehityskohteet? Näistä löydät lisää hankkeen verkkosivuilta: Hyvinvointimatkailu

Kirsi Ojanen
p. 040 182 3643