15.4.2020

Yksinyrittäjien tukihaku avataan 16.4.2020

Kaustisen seutukunnan jäsenkunnat Kaustinen, Veteli, Toholampi, Halsua ja Lestijärvi avaavat yksinyrittäjille tarkoitetun tuen hakupalvelun iltapäivällä 16.4.2020. Alueen yksinyrittäjät voivat hakea tukea kotikunnastaan täyttämällä tukihakemuksen Kaustisen seutukunnan kotisivuilla.

Kaustisen seutukunnan yksinyrittäjät voivat hakea yritystensä YTJ-rekisterin mukaisesta kotikunnasta 2000 euron yksinyrittäjätukea 16.4.2020 iltapäivästä lähtien. Kaustisen seutukunnan jäsenkunnat Kaustinen, Veteli, Toholampi, Halsua ja Lestijärvi tekevät päätökset tukien myöntämisestä omien yritystensä osalta, ja tiedottavat yrityksiä tekemistään päätöksistä. Kunnat myös huolehtivat tukien maksamisesta.

Yksinyrittäjien tuen hakeminen toteutetaan yhteistyössä Kaustisen seutukunnan ottaessa vastaan yrittäjien tukihakemukset. Yksinyrittäjä täyttää tukihakemuksen seutukunnan verkkosivuilla www.kaustisenseutu.fi torstaina iltapäivällä avattavassa palvelussa. Kaustisen seutukunta neuvoo ja opastaa yrittäjiä hakemusten tekemisessä, ja valmistelee saapuneet hakemukset kuntien päätöksentekoa varten.

Yksinyrittäjätuki on tarkoitettu yritystoiminnasta aiheutuneisiin kustannuksiin, kuten yritystoimintaa varten hankittujen tilojen ja laitteiden kustannuksiin, sekä kirjanpidon ja muiden toimistomenojen kattamiseen. Kertakorvauksena maksettavaa 2000 euron tukea ei voi käyttää yrittäjän itselleen nostamaan palkkaan. Myönnetty tuki ei vaikuta työttömyyskorvaukseen, ja tukea voi hakea rinnakkain yrittäjille tarkoitetun työttömyysetuuden kanssa.

Yksinyrittäjätukea voidaan myöntää yksin taloudellista toimintaa Suomessa harjoittavalle päätoimiselle yrittäjälle, jolla ei ole palkattua työvoimaa. Yrittäjyys katsotaan päätoimiseksi, mikäli yrittäjä on YEL-rekisterissä tai hakija voi esittää minimissään 20 000 euron yrittäjätulon tai laskutuksen. Mikäli yritys on aloittanut alle 6 kuukautta sitten, tulee yrittäjän osoittaa, että jo syntynyt tulovirta olisi jatkuessaan johtanut 20 000 euron laskutukseen 12 kuukauden ajanjaksolla.

Tukea voidaan myöntää myös kevytyrittäjille, jotka työllistävät itsensä ja toimivat yrittäjämäisesti perustamatta kuitenkaan yritystä, ja freelanceryrittäjille, jotka toimivat itsenäisinä elinkeinonharjoittajina, toiminimellä, henkilöyhtiössä, osakeyhtiössä tai osuuskunnassa.

Tuen saamisen ehtona on, että yksinyrittäjän taloudellinen tilanne ja liikevaihto ovat heikentyneet koronavirusepidemian vuoksi 16.3.2020 jälkeen, ja yksinyrittäjällä katsotaan olevan edellytykset kannattavaan liiketoimintaan.

- Yrittäjän on hyvä jo ennakkoon valmistautua tukihakemuksen täyttämiseen etsimällä YEL-vakuutuksen numeronsa, vuoden 2019 tai viimeisimmän tilinpäätöksensä tai vuoden 2019 veroilmoituksensa tai viimeisimmän veroilmoituksensa. Lisäksi hakemukseen tulee liittää jäljennökset kirjanpidosta tai tiliotteista vuodelta 2020 myynnin ja kustannusten kehittymisen todentamiseksi. Liitteeksi tarvitaan myös verovelkatodistus, kertoo Kaustisen seutukunnan yritysneuvoja Erkki Laide.

Hallitus linjasi kehysriihessään 8.4.2020, että yksinyrittäjien tukemiseen kohdennetaan yhteensä 250 miljoonaa euroa. Kaustisen seutukunnan yksinyrittäjille kohdistuu tukipotista 582  405 euroa. Summa jakautuu kuntakohtaisiin kiintiöihin kunkin kunnan yksinyrittäjien lukumäärän mukaan.

-On tärkeää, että saamme nyt myös yksinyrittäjien tuen hakuprosessin käyntiin. Tuen tarvitsijoita on paljon ja tukea tarvitaan eritoten niille yksinyrittäjille, joiden liiketoiminta perustuu henkilökohtaisiin asiakaskontakteihin, kuten esimerkiksi parturi-kampaajille tai hierojille. Viime viikolla hallituksen kehysriihessä tehty päätös rahoituksen lisäämisestä sadasta miljoonasta 250 miljoonaan oli hyvä. Toivotaan, että tukea riittää kaikille sitä tarvitseville, toteaa Kaustisen seutukunnan kehittämisjohtaja Petri Jylhä.

Tarkempaa tietoa yksinyrittäjän tuen ehdoista ja ohjeita tuen hakemiseen julkaistaan torstaina 16.4.2020 Kaustisen seutukunnan kotisivuilta: kaustisenseutu.fi/yrittajille/

Lisäys 16.4.2020: Haku on nyt avattu. Hakulomakkeelle pääsee tästä.

Lisätietoja antavat:

Petri Jylhä, Kaustisen seutukunta, kehittämisjohtaja, p. 050 551 3030