• Yleinen
2.9.2020

Tytti Pohjola aloitti KASE Smart Countryside: Kuntadigi -hankkeen projektipäällikkönä

Kaustislainen Tytti Pohjola aloitti 19.8. KASE Smart Countryside: Kuntien toimintamallien ja palveluprosessien tehostaminen digitalisaation avulla -hankkeen (Kuntadigi) uutena projektipäällikkönä. Tytti Pohjola on käännöstieteen FM, ja hän on aiemmin toiminut mm. Keski-Pohjanmaan liiton hallinnoimassa P-IRIS hankkeessa, sekä EMPK Oy:llä metsäalan työnohjausjärjestelmää kehittävässä UNIFOMA-hankkeessa. Hankkeen vastaavana projektipäällikkönä toiminut Jarno Peltola siirtyi elokuun alussa vetämään 5G Scout -hanketta, mutta toimii uuden projektipäällikön tukena vuoden 2020 loppuun saakka.

Työ Kuntadigi -hankkeen ensimmäisen tavoitteen, seudullisen digistrategian, osalta on aloitettu.  Digistrategian taustatyö aloitettiin perjantaina 12.6. pidetyssä etätyöpajassa, johon osallistui yhteensä 27 seudun kuntien avainhenkilöä sekä sidosryhmien edustajaa. Elokuussa pidettiin vielä kaksi muuta työpajaa, joissa jatkettiin ensimmäisessä työpajassa aloitettua työtä. Työpajassa käydyissä keskusteluissa paistoi vahva halu kehittää seudullista yhteistyötä ja lisätä kuntien digitalisaation tasoa. “Haastavan kevään jälkeen kunnissa halutaan selvästi mennä eteenpäin toimivien sähköisten ratkaisujen ja toimintatapojen kanssa.”, sanoo Pohjola.

Digistrategian asiantuntijapalvelu kilpailutettiin kevään aikana ja kokonaisvaltaisesti edullisimman tarjouksen jätti Toni Auvinen Avarasti Oy. Yritys tarjoaa kunta-alan asiantuntijapalveluja ja on erikoistunut kuntien digitalisaatioon, muutokseen ja uudistumiseen. Yrittäjä Toni Auvisella on pitkä ja monipuolinen tausta eri julkishallinnollisissa projekteissa ja työtehtävissä.

Digistrategian työstäminen tapahtuu Toni Auvisen vetämissä työpajoissa, ja työpajat on jaettu taustatyöpajoihin (3kpl) sekä jalkauttamistyöpajoihin (2kpl). Taustatyöpajoissa kerättiin tietoa siitä mitä kunnissa halutaan seudulliselta digistrategialta. Varsinainen digistrategian ja tiekartan laatiminen tapahtuvat Toni Auvisen sekä hankkeen projektipäällikön toimesta taustatyöpajoissa kerätyn informaation pohjalta. Syksyllä pidettävissä jalkauttamistyöpajoissa käydään läpi laadittu digistrategia sekä sen noudattamiseksi tehty tiekartta ja aikataulu. Jalkauttamistyöpajat pyritään toteuttamaan läsnäolollisina koronatilanteen salliessa.

Kuntadigi -hankkeessa on jo toteutettu yksi onnistunut pilottijärjestelmän käyttöönotto. Kaustisen seutukunta sai johtoryhmältään tehtäväkseen toteuttaa yksinyrittäjien koronatukihakemusten vastaanotto ja esikäsittely keväällä 2020. Kaustisen seutukunnalla ei ollut olemassa olevaa lomakepalvelua, joten seutukunnan oli hankittava sellainen. Kriteereiksi asetettiin vahva (suomi.fi) tunnistautuminen, toiminta- ja toimitusvarmuus sekä helppokäyttöisyys. Nopealla aikataululla toteutetussa tarjouskilpailussa Eduix Oy:n tarjoaman e-lomake-palvelu vastasi Kaustisen seutukunnan tarpeita parhaiten. Järjestelmän käyttöönotto sujui nopeasti ja hakemusten käsittely on yksinkertaista.

Lisätietoja Kuntadigi-hankkeesta: