2.6.2020

Kustannustuen lakiesitys eduskuntaan tällä viikolla

Kustannustuen lakiesitys eduskuntaan tällä viikolla - Business Finlandin ja ELY-keskusten koronahaut pysyvät auki 8.6. saakka

Kustannustuen tarkemmista ehdoista on sovittu hallituksessa, ja lakiesitys on tarkoitus antaa eduskunnalle 4.6.2020. ELY-keskusten ja Business Finlandin korona-avustusten haut suljetaan 8.6.2020 klo 16.15.

Kustannustuki on tarkoitettu yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut merkittävästi koronaviruksen vuoksi, ja joilla on vaikeasti sopeutettavia kustannuksia. Torstaina annettava lakiesitys sisältää ehdotukset tuen tarkemmiksi kriteereiksi.

– Kustannustuella vahvistetaan yritysten maksuvalmiutta sekä pyritään pienentämään konkurssiuhan alle joutuvien yritysten määrää, sanoo elinkeinoministeri Mika Lintilä.

Kustannustuen ehtona on sekä toimialan että yrityksen liikevaihdon merkittävä lasku. Lakiesitys julkistetaan torstaina, jolloin hallitus antaa sen eduskunnan käsittelyyn. Yritykset voivat hakea kustannustukea sähköisesti Valtiokonttorista sitten, kun laki on voimassa. Business Finlandin ja ELY-keskuksen myöntämää tukea voi hakea 8.6. saakka

Uuden kustannustuen käyttöönoton myötä suljetaan Business Finlandin ja ELY-keskusten kehittämisavustukset, joita ne tällä hetkellä myöntävät yrityksille koronatilanteen vuoksi. Business Finland ja ELY-keskukset käsittelevät kuitenkin kaikki hakemukset, jotka ovat saapuneet viimeistään 8.6.2020 klo 16.15. Tämän jälkeen Business Finland ja ELY-keskukset rahoittavat yrityksiä normaaleilla rahoitusvälineillään. ELY-keskusten myöntämien maaseudun yritysten, alkutuotannon ja kalatalouden koronatukien hakuja ei kuitenkaan suljeta.

Koronaviruksen vaikutusta yritysten toimintaympäristöön seurataan kuitenkin aktiivisesti. Työ- ja elinkeinoministeriöllä on valmius käynnistää ELY-keskusten ja Business Finlandin korona-avustukset uudelleen, mikäli hallitus näin myöhemmin päättää. Kuntien myöntämään yksinyrittäjien koronatukeen ei tule muutoksia. Lue muutoksesta tarkemmin täällä:
Kustannustuen lakiesitys eduskuntaan tällä viikolla - Business Finlandin ja ELY-keskusten koronahaut auki 8.6. saakka

Lisätietoja antavat:

Jarmo Finnilä, Kaustisen seutukunta, yrityskehittäjä, p. 050 337 3538