• Tietoliikenneyhteydet
  • Tarjouspyynnöt
19.5.2022

Tarjouspyyntö KASE Smart Countryside: 5G Scout – Selvitys toimivien tietoliikenneyhteyksien edellytyksistä Kaustisen seutukunnan alueella

5G Scout -hanke on ensimmäinen osa laajempaa hankeohjelmaa, jonka tavoitteena on luoda huippunopeiden tietoliikenneyhteyksien infrastruktuuri Kaustisen seutukunnan alueelle. Tavoiteltu infrastruktuuri sisältää seutuverkon laajentamisen langattomilla teknologoilla sekä ohjelmisto- ja laitetoimittajille tarkoitetun avoimen testialustan.
5G -Scout hankkeen tavoitteena on luoda tiekartta nopeiden tietoliikenneyhteyksien ja niiden testialustan luomiseksi Kaustisen seudulle. Tavoitteena on löytää kustannustehokkaita toimintamalleja tietoliikenneyhteyksien saatavuuden parantamiseksi maaseudulla. Hankkeella pyritään selvittämään myös kiinteiden ja langattomien tietoliikenneyhteyksien teknologia-alustan ja kehittämisympäristön luomisen edellytyksiä.

Tähän mennessä 5G Scout -hankkeessa on luotu yllä kuvatulle hankeohjelmalle alustava tiekartta, kustannusarvio sekä toimintasuunnitelma. Tällä hetkellä käynnissä on tietoliikenneyhteyksien tiekartan laatimisen asiantuntijapalvelu, jossa syntyy lopullinen tiekartta elokuuhun mennessä. Hankkeessa on syntynyt erilaisia käyttötapausaihioita, joita on kehitelty eteenpäin visioiden tasolla, mutta ei vielä käytännössä.

Hankinnan kohteena on selvitys toimivan tietoliikenneinfrastruktuurin edellytyksistä Kaustisen seutukunnan alueella sekä konsultaatiopalvelu tiekartan toimenpiteiden toteuttamisessa.

2.1 Selvitys toimivan tietoliikenneinfrastruktuurin edellytyksistä Kaustisen seutukunnan alueella

Selvityksessä tuodaan esiin ratkaisuehdotuksia ja työkaluja tulevaisuudessa tarvittavalle tietoliikennein-frastruktuurille sisältäen julkiset kaupalliset verkot sekä erilaiset privaattiverkkoratkaisut. Julkisilla kaupal-lisilla verkoilla tarkoitetaan kaupallisten toimijoiden tarjoamia, saatavilla olevia tietoliikenneyhteyksiä. Privaattiverkkoratkaisuilla tarkoitetaan yksittäiseen toimintaympäristöön rakennettuja tietoliikenneratkaisuja.

Hankittavassa asiantuntijapalvelussa kartoitetaan keinoja julkisten kaupallisten tietoliikenneyhteyksien saatavuuden parantamiseen sekä uusien mobiiliyhteysteknologioiden laajentamisen vauhdittamiseen seutukunnan alueella. Privaattiverkkojen osalta selvityksessä halutaan huomioida erityisesti alueella alkavat suurhankkeet (kaivostoiminta, tuulivoima), mutta myös muut yrityskäyttötapaukset. Selvitystä tehdään yhteistyössä hankkeen työryhmän kanssa.  Lisäksi asiantuntijalta tuottaa selvityksen siitä, miten langattomilla verkoilla saadaan katettua valokuidun katvealueita ja siten lisättyä huippunopeiden tietolii-kenneyhteyksien saatavuutta Kaustisen seutukunnan alueella.

2.2 Konsultaatiopalvelu tiekartan toimenpiteiden toteuttamisessa

Asiantuntija toimii apuna valmistuvan tietoliikenneyhteyksien tiekartan toteuttamisessa ja auttaa teknisissä kysymyksissä.

Asiantuntija toimii hankkeen projektipäällikön tukena hankkeen loppuun 31.12.2022 saakka. Asiantuntijan vastuulla on luoda tilannekuva tietoliikenneyhteyksien tulevaisuuden kehitysnäkymistä.

Tarjouspyyntö löytyy kokonaisuudessaan täältä: Tarjouspyyntö