• Asukkaille
  • Yleinen
17.6.2020

Lahjakorttiverkkokauppa on avattu

Kaustisen seutukunnan lahjakorttiverkkokauppa on avattu

Kaustisen seutukunta ja Liveto ovat yhteistyössä alueen yritysten kanssa avanneet KASE -Kaupan, josta voi ostaa alueen yritysten lahjakortteja, ja siten tukea paikallisia toimijoita. Kase –Kauppa toimii osoitteessa www.kaustisenseutu.fi. Lahjakorttiverkkokaupassa maksuvälineenä käyvät yleisimmät maksutavat, ja lahjakortit toimitetaan ostajalle sähköpostitse.

Lahjakorttiverkkokaupan perustamisen taustalla on Kaustisen seutukunnan halu auttaa yrittäjiä, joiden liiketoimintaa koronavirustilanne on vaikeuttanut. Keväällä tehtyjen kyselyjen perusteella katsottiin, että seutukunta voisi tällä tavalla olla yritysten tukena tilanteessa, jossa ihmiset eivät liiku ja käytä palveluja kuten normaaliaikoina. Kaustisen seutukunta toimii lahjakorttiverkkokaupan ylläpitäjänä ilman erillistä korvausta. Yhteistyökumppaniksi löytyi Liveto, jonka palvelusta ei synny yrittäjälle ylläpito- tai käyttömaksuja. Liveto pidättää yrittäjiltä pienen provision jokaisesta KASE –Kaupan kautta myydystä lahjakortista.

KASE –Kaupalla Kaustisen seutukunta haluaa myös madaltaa yrittäjien kynnystä verkkokaupan kokeilemiseen. Verkkokaupasta kiinnostuneita yrittäjiä on mukana lähes 20, joista ensimmäiset ovat nyt sitoutuneet palvelun käyttöön. Lahjakorttiverkkokaupassa mukana olevien yritysten lukumäärällä ei ole ylärajaa, ja mukaan tulee toivottavasti uusia yrityksiä, joten Kaustisen seutukunnan kotisivuilla toimivaa verkkokauppaa kannattaa käydä säännöllisesti tarkkailemassa.

Palvelu kulkee lahjakorttiverkkokaupan nimellä. KASE Kasvuohjelma –hankkeen projektipäällikkö Timo Pärkkä kertoo, että verkkokaupan kautta voi kuitenkin myydä monipuolisesti erilaisia palveluja ja tuotteita.
- Oman perustuotteen ja lahjakortin ympärille voi rakentaa kokonaisuuksia, ja myydä vaikka palvelupaketteja, kursseja, maistiaisiltoja tai muuta vastaavaa, Pärkkä kuvailee.

Kaustisen seutukunta selvitti voisiko paikallinen toimija olla toteuttamassa verkkokauppaa, mutta koronatilanteen vaatimalla nopealla aikataululla se ei ollut mahdollista. Tärkeimmäksi asiaksi katsottiin Pärkän mukaan se, että pystytään pikaisesti helpottamaan koronatilanteen aiheuttamaa myynnin heikkenemistä alueen kivijalkaliikkeissä.

Ratkaisulla halutaan madaltaa verkkokaupankäynnin kynnystä sekä yrittäjien että asiakkaiden keskuudessa.
- Uudet yrittäjät ovat tervetulleita mukaan verkkokauppapalveluun. Koko Kaustisen seutukunnan yrityspalvelutiimi auttaa mielellään asiassa eteenpäin, Pärkkä kertoo.