22.4.2021

Kustannustuen kolmas hakukierros avautuu 27.4.

Kustannustuen kolmas haku avautuu tiistaina 27.4.2021. Hakemus tuen saamiseksi tulee tehdä Valtiokonttorille viimeistään 23.6.2021. Yritys voi hakea kustannustukea, jos sillä on Y-tunnus ja tukikaudella hyväksyttäviä kustannuksia vähintään 2 000 euroa, ja sen liikevaihto on laskenut yli 30 prosenttia vertailukauteen nähden.

Kustannustuki on tarkoitettu yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut koronapandemian vuoksi, ja joilla on sen vuoksi vaikeuksia selvitä joustamattomista kustannuksista ja palkkakuluista. Tuella pyritään tukemaan yritysten selviämistä koronapandemian yli. Tuen myöntämisestä, hakemusten käsittelystä ja tuen maksamisesta vastaa Valtiokonttori.

Kustannustuki on tarkoitettu yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut yli 30 % vertailukauteen nähden ja yrityksellä on tukikauteen kohdistuvia palkkakuluja ja/tai joustamattomia kuluja ja menetyksiä, joita on vaikea sopeuttaa.  Yritysten lisäksi liiketoimintaa harjoittavat yhdistykset ja säätiöt voivat hakea kustannustukea. Tukikausi on kaikilla yrityksillä 1.11.2020–28.2.2021. Liikevaihdon vertailukaudella tarkoitetaan niitä ajanjaksoja, joita vertailemalla määritellään yrityksen liikevaihdon alenema normaalikauden ja pandemiakauden välillä. Vertailukausi riippuu yrityksen perustamisajankohdasta ja ALV-ilmoituskaudesta.

Kustannustukea voi saada 2 000–1 000 000 euroa. Mikäli yrityksen tukikauden kulujen yhteenlaskettu määrä on vähintään 2 000 euroa, voidaan tukea myöntää, vaikka tukisumma laskennallisesti jäisikin alle 2 000 euron. Kustannustukea voi hakea, vaikka yritys olisi jo saanut muita suoria, koronapandemian seurauksia lieventämään tarkoitettuja tukia. Jo myönnetyt tuet huomioidaan kuitenkin kustannustuen määrässä siten, että tuet yhteenlaskettuina eivät ylitä 1,8 miljoonaa euroa.

Lisätietoa tuen hakemisesta ja tarkemmista tukiehdoista löytyy Valtionkonttorin sivuilta osoitteesta:

Lisätietoja ja apua Kaustisen seutukunnasta: