• Yleinen
9.11.2020

Kaustisen seutukunnan kotisivut ovat uudistuneet

Kaustisen seutukunta on ottanut käyttöön uudet kotisivut, jotka löytyvät osoitteesta kaustisenseutu.fi. Tähän saakka palvellut Kase.fi -portaalisivusto poistuu samalla käytöstä. Kotisivu-uudistuksen taustalla on halu palvella entistä paremmin sekä alueen asukkaita, yrittäjiä että matkailijoita, ja koota kaikki tarpeellinen tieto ja uudet palvelut kätevästi saman katon alle.

Kehittämisjohtaja Petri Jylhä toteaa, että Kase.fi -portaali oli aikanaan hyvä oivallus ja uudentyyppinen avaus netin hyödyntämiseksi kuntien, asukkaiden, yritysten ja yhteisöjen kohtauspaikkana. Sen toimintoja on kehitetty vuosien varrella ajan tarpeiden mukaan. Nyt Kaustisen seutukunnassa halutaan tehdä digiloikka, jota varten nettisivujenkin osalta ottamaan käyttöön uusia teknologiota.
- Uusi sivusto kunnioittaa alkuperäisiä tavoitteita ja haluamme pitää sen seutuamme yhdistävänä tekijänä, mutta laajentaen samalla sen kautta esille tuotavaa seutumme palvelutarjontaa, Jylhä toteaa.

Kaustisen seutukunnan kotisivut viestivät myös siitä suunnasta, mihin toimintaa ja aluetta halutaan kehittää. Uudet kotisivut mahdollistavat entistä useampien ja parempien digitaalisten palvelujen tarjoamisen kaikille niitä tarvitseville. Uudella sivustolla on mahdollista rakentaa nykyaikaiselle pohjalle tietoturvallisia digitaalisia palveluja. Seudulla on juuri hyväksytty digistrategia, jonka toteutuksessa uusi sivusto on tärkeässä asemassa. Kuten strategiassa todetaan, älykkäästi digitaalisessa Kaustisen seutukunnassa palvelut ovat tasapuolisesti saavutettavissa kaikille ja kaikkialla.  Yhteisenä tavoitteena on palvella asukkaita ja asiakkaita mahdollisimman hyvin asuinkunnasta riippumatta.

Sivustolla otettiin jo keväällä käyttöön tärkeitä sähköisiä työvälineitä, kun Kaustisen seutukunta toteutti yksinyrittäjien koronatukihakemusten vastaanoton ja esikäsittelyn.  Järjestelmän käyttöönotto ja hakemusten käsittely sujui nopeasti, ja uusi sivusto tarjosi erinomaisen alustan tälle tarpeelliselle palvelulle.

Uusilla kotisivuilla ylläpidetään myös lahjakorttiverkkokauppa Kase Kauppaa, josta on mahdollista ostaa alueen yritysten lahjakortteja. Pooli -kevytyrittäjäpalvelu tarjoaa digitaalisia ratkaisuja työn ja tekijän tehokkaaseen kohtaamiseen. Viima on kaikille avoin aluekehittämisen innovointialusta, jossa keskitytään aluksi liikennepalveluiden kehittämiseen. Suurhanketoimisto on alueen yrityksille suunnattu digitaalisia ratkaisuja hyödyntävä palvelukokonaisuus, joka jakaa tietoa, järjestää tapahtumia ja auttaa yrityksiä luomaan verkostoja ja yhteistyökumppanuuksia. Yritystulkki tarjoaa paikallista ja ajantasaista yrittämisen perustietoa.

Vanhan Kase.fi -sivuston myötä poistuu myös entinen tapahtumakalenteri. Alueen tapahtumat ilmoitetaan jatkossa uusilta kotisivuilta löytyvän tapahtumalomakkeen avulla. Tapahtumakalenterissa voi ilmoittaa myös virtuaalisesti järjestettävistä tapahtumista, kuten webinaareista tai esimerkiksi Facebook -livelähetyksistä. Tapahtumalomake löytyy osoitteesta:

Kotisivu-uudistuksessa luotiin myös erillinen sivusto matkailijoita varten. Visit Kaustisenseutu –sivulla voidaan tuota esiin myös seudun matkailullista tarjontaa, ja sitä kautta lisätä alueen houkuttelevuutta ja elinvoimaa. Visit Kaustisenseutu –sivusto tarjoaa myös alueen yrittäjille mahdollisuuden tuoda esiin palveluitaan. Sivustolla näkyvät myös alueen kulttuuriin ja vapaa-aikaan liittyvät tapahtumat. Matkailusivusto palvelee myös englanniksi.

Kaustisenseutu.fi -sivuston kehittämistyö jatkuu edelleen, ja käyttäjiltä toivotaankin nyt ideoita, toiveita ja palautetta sivuston sisällöstä. Visitsivustolle toivomme lisää alueen palveluyrityksiä, joilla on käytössään omat kotisivut. Kaikki ideat ja ehdotukset voi tuoda esiin kotisivujen palautelaatikossa: https://kaustisenseutu.fi/ota-yhteytta/anna-palautetta/

Petri Jylhä, kehittämisjohtaja
petri.jylha(a)kaustisenseutukunta.fi