12.2.2021

Biokaasualan verkostolla näyttävä aloitus Kaustisen seudulla

Kaustisen seutukunnan järjestämä biokaasuaiheinen webinaari keräsi lähes 70 asiasta kiinnostunutta kuulijaa torstaina 11.2. Webinaari oli samalla Kaustisen seutukunnan bio- ja kiertotalousohjelman avausseminaari. Seminaarista vastasivat seudun biotalousohjelman hankkeet KASE MAURO ja KIERTOON! sekä seudun logistiikkapalveluita ja liikenteen vähähiilisyyttä edistävä KYYTIIN2 -hanke.

Webinaarin suosio ei tullut järjestäjille yllätyksenä.

- Alueellamme on ollut havaittavissa laajaa kiinnostusta biokaasualan ja alan arvoketjun kehittämiseen. Kun nyt lähdemme rakentamaan irrallisista projekteista laajempaa kokonaisuutta, saadaan myös enemmän vaikuttavuutta, toteavat projektipäälliköt Marko Malvisto ja Timo Pärkkä Kaustisen seutukunnasta.

Kaustisen seutukunnassa on suunnitteilla merkittäviä investointeja uusiutuvaan energiaan. Tuulivoimaan on tarkoitus investoida lähivuosina 1,2 miljardia, akkujen mineraaleihin yli 200 miljoonaa, ja biokaasutuotannon ja –jakelun kehittämiseen n. 40 miljoonaa.

Biokaasutuotannon arvoketjua käsitellyt webinaari ottikin laajasti tarkasteluun niin tuotannon, jakelun, käytön kuin lainsäädännönkin näkökulmat.

Yksi webinaarin puhujista oli Wetteri Power Oy:n  toimitusjohtaja Antti Ollikainen, joka kertoi  biokaasun käytöstä raskaan kaluston käyttövoimana.

- Biokaasu on mielenkiintoinen mahdollisuus myös raskaan liikenteen näkökulmasta, ja on hyvin realistinen käyttövoimaratkaisu niin pitkän matkan kuljetuksiin kuin kaupunkien sisäisessä lyhytmatkaliikenteessä, Ollikainen maalailee.

Biokaasun edistäminen edellyttää selkeitä politiikkatoimia.

-Nyt ollaan vedenjakajalla. Tukea pitää ohjata investointeihin niin tuotantoon kuin jakeluverkostoonkin. Uusiutuvat energiat, kuten biokaasu, ovat tärkeitä mahdollisuuksia niin maaseutualueiden omavaraisuuden kuin aluetaloudenkin kannalta, linjaa projektipäällikkö Malvisto.